På Hamnvikens industriområde finns plats för nya etableringar.    Foto: Sara Holm
På Hamnvikens industriområde finns plats för nya etableringar. Foto: Sara Holm

Piteå kommun vässar etableringsarbetet

Under måndagens sammanträde beviljade kommunstyrelsen medel till ett projekt som ska intensifiera näringslivsarbetet för att attrahera nya företag och investeringar till Piteå. Rent konkret innebär det mer uppsökande verksamhet, offensivare marknadsföring samt paketering av Piteå som etableringsort.

Genom att främja etableringar kan kommunen inte bara öka sin ekonomiska och sociala hållbarhet utan också positionera sig som en attraktiv plats för investeringar, etableringar och tillväxt på lång sikt. Med fler företag i olika branscher ökar utbudet av jobb vilket kan locka människor med olika kompetenser att stanna kvar eller flytta till Piteå. Vid rekrytering av arbetskraft utifrån kan det dessutom underlätta genom att en medföljande partner kan hitta ett jobb som intresserar.

— Piteå ska vara en attraktiv ort för företagande. Som alltid så har vi stort fokus på våra befintliga företag men vi behöver satsa rejält på etableringar också. Det är dessutom viktigt att vi når etableringar inom både tjänstesektorn och nya och växande sektorer så att vi skapar en bättre branschbalans och därigenom ett mer hållbart näringsliv, säger Nicklas Winblad von Walter, näringslivschef.

Arbetet som ska göras bygger på det etableringsprogram som antogs av kommunfullmäktige 2022 och sträcker sig fram till 2026. Där är målet att attrahera 500 nya arbetstillfällen inom tjänstesektorn och 300 nya arbetstillfällen till Haraholmens industriområde.

Vi gör en ökad satsning på etableringsarbetet för att nå våra uppsatta etableringsmål. Dom kommer i sin tur bidra till att nå befolkningsmålet. En arbetsmarknad med ett varierat utbud av yrken är viktigt för Piteå och blir en del i att nå vårt mål om jämställdhet, mångfald och hållbarhet, säger Patric Lundström, kommunstyrelsens ordförande.

Projektets styrgrupp består av representanter från Piteå kommun och de kommunala bolagen som bildar ”Team Piteå” och leder etableringsarbetet genom att besluta om prioriteringar och inriktningen på olika insatser och aktiviteter. Under styrgruppen skapas olika arbetsgrupper med fokus på exempelvis geografiska områden som Haraholmen och centrala Piteå.

Utöver att sälja och marknadsföra Piteå som etableringsort ingår även arbete med att bygga upp ett system för att främja företagens utveckling samt skapa en hållbar samverkan mellan olika aktörer som främjar Piteås utveckling.

Målgrupper för etableringsarbetet är potentiella företag, organisationer och investerare som vill etablera sig i Piteå. Projektfinansieringen är 800 000 kronor för det kommande året och pengarna tas från den tillväxtpolitiska reserven.

Nicklas Winblad von walter

Näringslivschef Näringsliv, företagsfrågor 072-465 58 94 pitea.se Näringsliv på pitea.se
Patric Lundström

Kommunalråd Piteå kommun (S) Piteå kommun 0911-69 60 02 Pitea.se Kommunstyrelsen