Justina är en kvinnlig aktivist och artist från Iran. Foto: Mathias Lundberg

Piteå tar emot sin andra fristadsartist

Författare, journalister, konstnärer och musiker världen över blir förföljda, hotade och fängslade för att de utrycker sina åsikter och utövar sina yrken. Som ett led i arbetet med Piteå som MR-kommun och för att stödja yttrandefrihet och det fria ordet har kommunfullmäktige beslutat att Piteå ska vara en fristad som ger skydd åt hotade kulturaktörer. Genom att ge vistelsestipendium till en förföljd artist ges de möjlighet att verka i en trygg miljö. Nu har Piteå tagit emot sin andra fristadsartist, den iranska artisten och aktivisten Justina.

- Att vara fristad är att erbjuda en arena för det fria ordet, en mänsklig rättighet som inte är självklar för alla. Därför är det viktigt att vi fortsätter med verksamheten, säger Helena Stenberg, kommunalråd Piteå kommun.

Piteå stöttar med ett vistelsestipendium och erbjuder kontaktnät för att ge möjlighet till konstnärlig utveckling och fritt skapande. Förutom att fristadsprogrammet skapar trygghet för förföljda artister, har det också ett tungt symbolvärde genom att sända ett budskap om vilka värderingar Piteå står för. Men även om frågan i första hand bygger på principer om att slå vakt om demokrati, mänskliga rättigheter och friheter, finns det fler potentiellt positiva effekter.

- De modiga kulturskapare som använt sitt skapande och vad vi i Sverige kanske anser som självklara rätt att säga sin mening, kan ha mycket att ge i kommunen och i de sammanhang där de är med. För kommunen handlar det om att bidra för en viktig sak, men jag är övertygad att det också blir ett lyft för kulturlivet, säger Elisabeth Lindberg, ordförande kultur- och fritidsnämnden.

Piteås nya fristadsartist

Farima Habashizadehasl är född 1990 och mer känd under sitt artistnamn Justina. Hon är en iransk sångerska och rappare och Piteås andra fristadsartist. Enligt Justina så väcktes hennes musikintresse tidigt. Hon brukade lyssna på sin pappas favoritlåtar av amerikanska artister och sedan uppträda för honom genom att mima och dansa till dem. Redan då bestämde hon sig för att bli sångerska när hon växte upp.
Justina har varit artist i över tio år, gjort mer än 30 inspelningar och videos. I Iran är kvinnliga artister hårt kontrollerade och de får inte uppträda eller spela in musik som soloartister. Trots det har Justina lyckats nå ut med sin musik främst genom att samarbeta med utländska skivbolag som sett till att hennes musik och videos fått spridning online. Justina är i dag en etablerad artist med en stor följarskara vilket inte minst hennes Instagramkonto visar där har hon över 250 000 följare.

I sin musik lyfter Justina ofta frågor om kvinnors rättigheter, yttrandefrihet och ifrågasätter den iranska regimen, något som internationell media uppmärksammat. Det har lett till att hon har förföljts och trakasserats av de iranska myndigheterna. I augusti 2017 tvingade sig den iranska säkerhetstjänsten in i hennes hem och beslagtog alla datorer och mobiltelefoner. Efter flera dagars förhör anklagades hon för moral korruption och anti-iransk aktivism och tvingades skriva på ett dokument där hon lovar att sluta sjunga och publicera på sociala medier annars skulle hon riskera att arresteras och fängslas.
Justina lämnade Iran 2018 och har tillsammans med sin man bott två år i Georgien. Senaste året vistades de där illegalt och fruktade deportation till Iran. Via Icorn fick Justina inbjudan att verka som fristadsartist i Piteå under två år och sedan mitten på november finns de på plats i sin nya hemstad.

Mer om Fristadsnätverket och ICORN

Fristadsarbetet sker i samarbete med den ideella organisationen International Cities of Refuge Network (ICORN) som arbetar för att skydda författare, journalister, konstnärer och musiker skribenter. Den gästande fristadsartisten väljs ut av kultur- och fritidsförvaltningen i samråd med ICORN. Fristadsprogrammet innebär att fristadsartisten erbjuds ett stipendium och en lägenhet att bo i under två år. Fristadskonstnären får i lugn och ro ägna sig åt sitt arbete under denna period.

Mer information om Justina

Länk till Instagramkonto