Förhoppningen är att fler ska upptäcka fördelarna med att ta bussen genom provåkningsperioden

Provåkningsperiod ska locka fler att åka buss

Piteå stadsbuss ger 100 Pitebor möjlighet att åka buss helt gratis under fyra veckor. Ta chansen och ansök nu – låt bilen vila och res med bussen till och från jobb, vänner och fritidsaktiviteter.

Piteå Stadsbuss har hand om lokaltrafiken i Piteå på uppdrag av Piteå kommun. Att öka det hållbara resandet i Piteå är en viktig målsättning för kommunen, som för att främja detta genomför en prova på-kampanj ombord på Piteå stadsbuss. Du som ansöker och väljs ut till provperioden får ett busskort att använda under 30 dagar. Målet är att visa dig som vanligtvis tar bilen fördelarna med att i stället resa med kollektivtrafiken.

– Det här är första gången som vi gör den här typen av prova på-kampanj ombord på Piteå stadsbuss. Vi hoppas nå bilister som är beredda att ställa bilen för att testa ett annat och mer hållbart sätt att pendla på, säger Micael Kemi, chef på gatuavdelningen, Piteå kommun.

Kampanjen sker i samverkan med bussbolaget Nobina som utför trafiken.

- Vår erfarenhet av provåkning ifrån andra städer är mycket positiv och visar goda resultat, genom att få testa gratis kollektivtrafik under en period inser många att bussen, oftare än man tidigare trodde, kan vara ett alternativ till bilen, säger Charlotta Isaksson, affärschef på Nobina.”

Det finns många fördelar med att åka buss som främjar både dig som resenär och samhället i stort. Till exempel är alla bussar inom Piteå stadsbuss eldrivna. Varje gång du reser med Piteå stadsbuss bidrar du till en bättre miljö, globalt och lokalt här i Piteå.

Ansök om att vara med

Vi vänder oss främst till dig som bor i anslutning till linje 1, 2 och 4. För att delta krävs att du har körkort och är bilist idag, och att du kan tänka dig att ställa om ditt resande. Periodbiljetten som erbjuds gäller på Piteå stadsbuss under 30 dagar.

Ansökan om att vara med i provperioden är öppen mellan den 8–28 januari. Efter 28 januari görs ett urval. Blir du utvald att medverka kommer du att få hem ett informationsbrev och busskort i brevlådan. Provperioden pågår vecka 7–10.