Solen sken över Piteås och Skellefteås rekryteringsevent på Skansen under lördagen.

Stort sug att flytta norrut vid Piteås och Skellefteås rekryteringsevent på Skansen

Intresset för att flytta norrut var stort när Piteå och Skellefteå bjöd in till rekryteringseventet P.S. Saknar dig på Skansen under lördagen. 1200 personer hade anmält sig och såväl kommunerna som medverkande företag hade fullt upp hela dagen med att besvara besökarnas frågor om lediga jobb, bostäder, barnomsorg, skolor och livet i norr. Nu hoppas vi på många nya invånare i våra kommuner.

Det är fjärde gången som Piteås och Skellefteås gemensamma rekryteringsevent P.S. Saknar dig genomfördes på Skansen. I år var det ett ökat fokus på jobb, vilket märktes tydligt. Väldigt många besökare var redan en bra bit in på sin flytt norrut.

Jonatan Nilsson och Josefin Ollikainen är ett Stockholmspar som redan bestämt sig. De har inga direkta anknytningar i norr, men har redan varit på en rundtur i regionen för att reka. I nuläget lutar det åt Piteå.

- Vi ska flytta upp, vi har bestämt oss. Vi söker en annan livsstil, närmare naturen och bort från storstadsstressen. Det här eventet är jättebra för oss som vill göra den här förändringen innan det blir aktuellt att bilda familj, säger de.

Dagen började med snöoväder, som sedan utvecklades till en solig dag fylld av framtidshopp och en positiv inställning till Sveriges hetaste region. Kompetensbehovet är stort i många Norrbottens- och Västerbottenskommuner, vilket gör det ännu viktigare att samverka.

- Vi har en viktig gemensam uppgift – att få folk att flytta norrut. Oavsett om det är till industrin eller kommunen eller vad de än söker…vi har jobben! Det är en jättestyrka att vi står här tillsammans och berättar om livet i norr – allt från jobb, bostäder, förskoleplats för barnen, kultur och fritidsutbud, säger Kata Nilsson, kommunalråd i Piteå kommun.

Skellefteå har redan en stor inflyttning. Det senaste året har cirka 1000 flyttat till Skellefteå från hela världen, vilket bidragit till att Skellefteå blivit än mer mångkulturellt. Men både Skellefteå och Piteå behöver och önskar att fler flyttar upp och samverkan är en framgångsfaktor.

- Styrkan i det här eventet är just samarbetet med Piteå, två platser som tillsammans har en stor arbetsmarknad och ett stort område vi kan erbjuda, säger Evelina Fahlesson, kommunalråd i Skellefteå kommun.

Arbetsgivare med rekryteringsbehov

Under dagen bjöds besökarna på wookad palt, korv över öppen eld, aktiviteter och en mysig stämning både bland besökare och arbetsgivare. Fokus var dock jobben, där möjligheten att boka enskilda samtal mellan arbetsgivare och kandidater var nytt för året.

- Det är ett fantastiskt trevligt event och vi hoppas och tror att vi kommer träffa många intresserade som vill flytta hem till Skellefteå och bidra till den gröna omställningen, säger Jonas Ellman, Skellefteå Energi i början av dagen.

- Vi finns i hela landet och ser både Piteå och Skellefteå som väldigt intressanta marknader. Vi ska växa med 200 personer de närmaste sex åren, så vi kommer behöva jättemycket folk som flyttar in till vår region. Därför känns det jätteviktigt för oss att vara med här, säger Christoffer Caesar, Wibax

Utöver arbetsgivare och kommunalråd fanns också de både kommunernas kommundirektör/kommunchef på plats likväl som representanter för kommunernas olika verksamheter. Vid dagens slut var både arrangörerna och arbetsgivare mycket nöjda. Många bra samtal, många besökare som redan tagit beslutet och ett konstaterande att evenemang som detta gör skillnad.

- Jag har stått i montern och berättat hur vi jobbar med rekrytering och inflyttning. Att vi hjälper till med bostäder, barnomsorg och annat...och gillar du att simma så hjälper vi dig hitta simhallar. Många här har stått i bostadskö i 20 år och undrar därför: ”Vad är haken, varför hjälper ni med så mycket?”. För oss handlar det om att vi bryr oss, själva hjärtat – det är det som är vår styrka, säger Kata Nilsson.

Kontakt:
Karolina Sundström, kommunikationsstrateg Skellefteå kommun, 073-048 54 40, e-post karolina.sundstrom@skelleftea.se

Jörgen Hult, varumärkesansvarig Piteå kommun, tel. 070-602 60 23, e-post jorgen.hult@pitea.se