Barbara Voors

Barbara Voors debuterade 1990 med romanen Älskade du och har sen dess skrivit ytterligare åtta romaner, en reseskildring, en ungdomsbok och fyra barnböcker. Hennes romaner har översatts till många språk. Vid sidan av sitt författarskap arbetar hon som journalist med inriktning mot biståndsfrågor. Du träffar henne på Ordmåns sista föreläsning för den här säsongen. Krokodil i Piteå 4/4 kl 20.

Barbara Voors föddes i Stockholm 1967, men är uppvuxen i Iran med en svensk mor och en holländsk far. Som 11-åring återvände hon med familjen till Sverige då man tvingades fly från revolutionen i Iran. Hon bor nu i Stockholm. Hon debuterade 1990 med romanen Älskade du och har sen dess skrivit ytterligare åtta romaner, en reseskildring, en ungdomsbok och fyra barnböcker. Hennes romaner har översatts till många språk. Vid sidan av sitt författarskap arbetar hon som journalist med inriktning mot biståndsfrågor.

Romanerna handlar ofta om identitetssökande, om människor som söker äkthet och djup och om syskonrelationer. I hennes senaste bok Fantomsmärtor ställs huvudpersonen Alba inför valet att behålla ett barn med Downs syndrom eller inte. Hon får 10 dagar på sig för att ta ställning. Så här skriver Barbara Voors själv om boken: ”Vilka barn tycker vi har rätt att finnas hos oss? Det är nog den roman som varit mest styrd av frågor och ytterst få svar, som jag har skrivit.”

Arrangör: Kulturföreningen Ordmån