Björn af Kleen till Ordmån

Björn af Kleen har uppmärksammats för sin bok Jorden de ärvde, om svenska adelns privilegier. 2011 kom P.S. En artikelsamling som innehåller efterspelet till Jorden de ärvde (med bl a stämningar i miljonklassen), dagboksanteckningar från Paradise Hotel-inspelningarna, artiklar om klass och kroglivet i Stockholm samt om adliga äktenskapsstrategier. Möt Björn af Kleen på Krokodil må 14 november kl 20.

Björn af Kleen föddes 1980 i Hedemora. Han studerade litteraturvetenskap och journalistik och är idag verksam som journalist och författare. Han debuterade som författare 2009 med den uppmärksammade reportageboken Jorden de ärvde, en bok om den svenska adelns privilegier. Han beskriver sitt intresse för adelns situation så här: ”Mitt eget intresse för den markägande adeln uppstod när jag upptäckte att denna grupp var mycket mer levande än sitt rykte, och då inte bara i form av spöken. Den här boken spänner mellan en allmänt spridd uppfatt­ning och känsla av att lantadeln är ett fruset och fattigt gäng på fallrepet, och en upptäckt att de tvärtom på flera håll är en seg, slug, rik och politiskt potent grupp av framgångsrika lantbruksföretagare och politiska lobbyister.” 2011 kom hans nästa bok, P.S. En artikelsamling som innehåller efterspelet till Jorden de ärvde (med bl a stämningar i miljonklassen), dagboksanteckningar från Paradise Hotel-inspelningarna, artiklar om ämnen som klass och kroglivet i Stockholm samt en essä om adliga äktenskapsstrategier. DN: s recensent Maria Schottenius skriver om PS: ”Efter körer av rutinmässigt gnällande om journalistikens förfall dyker det i varje generation upp någon som tar nacksving på publiken. Det här var nåt nytt. Plötsligt är man golvad. Journalistiken var visst inte död. Inte kritiken, inte reportaget.”