Inspirationens gåva - konsert med Norrbottens Kammarorkester

Musiken lever genom att föras vidare av yngre krafter. De i sin tur skänker föregångarna sin gåva i form av nya tolkningar. I Norrbotten kan vi, inte minst genom vår musikundervisning från förskola till högskola, glädjas åt att musikens gåva vårdas och älskas. Konserten med NKO, David Gammelgård och Daniel Saur hyllar tonsättare som skänkt inspirationens gåva. Fr 1/4 Studio Acusticum, Piteå kl 19.

Norrbottens Kammarorkester
David Gammelgård, cello
Daniel Saur, slagverk
Dirigent B Tommy Andersson

Förköp Acusticum 0911-930 06 och Ticnet

Att hylla dem som har gått före, som skänkt inspirationens gåva, är livsnödvändigt i musiken. Musiken lever genom att föras vidare av yngre krafter – som i sin tur skänker föregångarna sin gåva i form av nya verk och tolkningar.

Grieg hyllar sin landsman, dramatikern Holberg, med att ta upp element från den klassiska scenmusikens tradition. 1900-talets store modernist Arnold Schönberg lyfter fram och omformar i kärlek ett 1700-talsverk. Vår samtida John Corigliano inspirerar dagens utövare med ett djärvt, bokstavligen oerhört, nytt verk. Och vi i Norrbotten kan inte minst genom vår musikundervisning, från förskola till högskola, glädja oss åt att äldre skänker sitt kunnande åt yngre, att musikens gåva vårdas och älskas.

Sällsynt vackert är Edvard Grieg inspirerad i sin svit Fra Holbergs tid (1884-1885), en hyllning till ”Jeppe på bergets” skapare, den store danske dramatikern – som faktiskt var norrman, liksom Grieg född i Bergen. Bachs rytmik och fransk sensualism genljuder i svitens fem delar, byggda på det tidiga 1700-talets dansmusik.

Det är inte mycket vi vet om Georg Matthias Monn (1717-1750), knappast ens vem han var... Men vi vet att hans cembalokonsert bearbetades av Arnold Schönberg till en intagande cellokonsert. Som föregångare till Haydn utvecklar Monn den österrikiska musiken fram mot wienklassicismen – att hans verk tas upp i så skön form av den stränge tolvtonsteoretikern Schönberg är en av de överraskande gåvor som musikens stora fest är så rik på.

En mäktig inspiration och utmaning är amerikanen John Coriglianos Conjurer (”Besvärjaren”, 2008), ursprungligen skapad för slagverkaren Evelyn Glennie (som faktiskt är döv!). Med 43 instrument i det svenska uruppförandet med NKO tar Daniel Saurs instrumentarium upp lika mycket plats som hela orkestern. Och som Daniel säger: ”Hur får man en samling ickemelodiska instrument att klinga och agera bärare av en melodisk/solistisk stämma i konkurrens med en kammarorkester, som ju enbart består av vackra, melodiska instrument?”

Den som lever får höra!

Redaktör Pär Soini, Norrbottensmusiken