Tania Naranjo och Minna Weurlander TANGO NUEVO

Passion, suggestion, vemod, sorg, hetsig glädje och enastående samspel. Duon Naranjo/Weurlander spelar folk-, jazz- och konstmusik i ett unikt gränsöverskridande möte mellan Chile och Finland. Studio Acusticum on 1/2 kl 19.

Repertoaren består av Piazzolla, Luis de Mateo och nyskriven musik av tonsättarna Catharina Backman, Kjell Edstrand samt egna kompositioner.

Tania Naranjo är en färgstark världsmusiker. Hon har bland annat tolkat Piazollas symfoniska musik i samarbete med Marcelo Nisinman, sjungit med Malmö Symfoniorkester, samarbetet med Staffan Lindroth och Börje Ahlstedt i produktionen Axion Esti, skapat stor uppmärksamhet i sitt projekt Orange Tech & Latin Ensemble tillsammans med några av Sveriges ledande crossovermusiker och mycket mera.

Minna Weurlander har spelat solokonserter runt om i Europa sen hon var 15 år och är en mångfasetterad musiker som spelar allt från barockmusik till modern konstmusik. Hon har mottagit flera utmärkelser för sitt solistspel i Finland och i Sverige och vunnit ett flertal ackordeontävlingar, bland annat ackordeon VM. Hennes första solo CD släpptes 1999 och fick fantastiska recensioner i hela Norden.

Biljetter på Piteå Turistbyrå, Acusticum och www.ticnet.se

Arrangör Pitebygdens Musikförbund

• tango nuevo
  • kjell edstrand