Tina Thunander gästar Ordmån i Piteå

Tina Thunande ville bättre förstå de kvinnor hon dagligen mötte på konsum i Malmö. Av den anledningen sökte hon visum till en mängd muslimska länder. Flera länder nekade men Saudiarabien sa ja. Resan dit resulterade i boken Resa i Sharialand som nominerades till Augustpriset 2010. Måndag 7 mars gästar Tina Thunander Ordmån Krokodil i Piteå kl 20.

Tina Thunander föddes 1956 och bor i Malmö. Hon är journalist och har bl.a. medverkat i Reportrarna och Uppdrag granskning i SVT. Hon tycker själv att socialjournalistik är hennes bästa gren och det märks även i hennes böcker. Rätten till ett barn, 2003, som hon skrev tillsammans med Anna-Carin Pihl, skildrar hur barn far illa vid vårdnadstvister. I Barnbrudar, 2007, berättas om hur romska, muslimska och kristna flickor i Sverige tvingas in i äktenskap före den lagstadgade åldern 18 år.

Tina Thunander har pratat med kvinnor i Saudiarabien som kämpar för att förändra islams kvinnosyn och med män som vill bevara den. Kulturföreningen Ordmån ger oss möjlighet att lyssna till vad Tina Thunander har att berätta. Måndag 7/3 kl 20 på Krokodil i Piteå.