Katarina Selin, koordinator ForskarFredag. Fotograf Jens Ökvist/Kråkkullen Produktion

Nu är det snart dags för ForskarFredag i Piteå

Under vecka 38 går vetenskapsfestivalen ForskarFredag av stapeln i hela Sverige. I Piteå är det Piteå Science Park som står bakom arrangemanget för fjärde året i rad, och bjuder in till möten med forskare, klimatsamtal och familjedag vid Piteås unika forskningsanläggning Solvåg.

- Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att komma och uppleva hur spännande och samtidigt vardagsnära forskning kan vara. Och gärna passa på att diskutera viktiga frågor för både nutid och framtid med våra forskare, säger Katarina Selin, koordinator på Piteå Science Park, som arrangerar Forskarfredag i Piteå.

ForskarFredag 2021 har temat “Hur ska vi leva och bo i framtiden”. Programmet erbjuder hundratals aktiviteter över hela landet. I Piteå kommer det att arrangeras flertalet evenemang för både studenter och allmänheten. Eventen som vänder sig till allmänheten har fokus på solenergi och Solvåg – Piteås unika forskningsanläggning.

- Vi vill visa upp den forskning som finns lokalt i Piteå. Det finns ju så mycket och en bredd som inte alla känner till. I år föll valet på Solvåg eftersom det passade bra med årets tema. Solvåg är en världsunik forskningsanläggning för forskning inom solel i kallt klimat och samtidigt en grön park och mötesplats, säger Katarina Selin.

Faktaruta ForskarFredag

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont 2020. I över 400 städer i hela Europa och närliggande länder erbjuds aktiviteter där allmänhet och forskare träffas.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Naturvetarna, Kungliga Patriotiska Sällskapet, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 101036119.

För mer information och pressbilder, besök; www.forskarfredag.se

Det här händer i Piteå under ForskarFredag:

Vår gemensamma framtid – unga forskare och politiker möts i ett klimatsamtal

Klimatforskaren Joacim Rocklöv och europaparlamentarikern Jytte Guteland svarar på ungas frågor om klimatförändringar och vår gemensamma framtid.

Datum: Fredag 24 september, klockan 13.00-14.00

Plats: Filmsalen L158 Luleå tekniska universitet

Arrangemanget är endast öppet för studenter vid Luleå Tekniska universitet

ForskarFredag på Strömbackaskolan

Elever som studerar teknik- och naturvetenskapliga programmet får träffa forskare vid RISE, Luleå tekniska universitet och Umeå universitet och ta del av deras arbete.

Datum: Fredag 24 september, klockan 08.30-11.30

Plats: Strömbackaskolan

Familjedag vid Solvåg – Piteås unika forskningsanläggning och mötesplats

Evenemanget är öppet för allmänheten och erbjuder aktiviteter för stora och små. Träffa forskare från RISE som berättar om Piteås unika forskningsanläggning Solvåg och hur den fungerar.

Datum: Fredag 24 september, klockan 15-18

Plats: Solvåg, aukustikgränd

Fri entré och ingen föranmälan

Informationsfilm om Piteås unika forskningsanläggning Solvåg

Informationsfilm om Solvåg kommer under vecka 37 och 38 att spridas i sociala medier. Filmen finns även på Piteå Science Parks webb där alla kan ta del av den.

ForskarFredags aktiviteter i Piteå möjliggörs av Europeiska utvecklingsfonden, Sparbanken Nord och Piteå kommun.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49