Företagare i Go Business ges möjlighet till utbyte utomlands

Företagare i Go Business ges möjlighet till utbyte utomlands

Inkubatorn I norra Sverige, Go Business, går in I ett samarbete med European Minds och deras utbytesprogram Erasmus för unga företagare. Blivande och nya företagare ges genom det EU-finansierade programmet möjlighet att vistas hos en erfaren småföretagare i ett annat land och kan på så sätt lära sig mer och skaffa praktisk kunskap om företagande.

Genom att delta i utbytesprogrammet Erasmus för unga (nya) företagare kan deltagarna, förutom kunskap om företagande generellt, lära sig mer om utländska marknader, utveckla samarbeten och gränsöverskridande affärer men också få insikt i olika kulturer och förbättra sina språkkunskaper.

– Vi tror att ett utbyte med företagare från andra länder skulle vara mycket värdefullt för de som vill växla upp sitt företagande. Den inspiration och kunskap våra deltagare får kommer att öka möjligheten för nya sätt att tänka, utveckla och driva sina affärer framåt och kan också leda till givande samarbeten och nätverkande på både kort och lång sikt, säger Andreas Eklund, verksamhetschef på Go Business.

Erasmus för unga företagare är ett EU-finansierat utbytesprogram och European Minds hanterar programmet för norra Sverige.

- Erasmus för unga företagare erbjuder dig som funderar på att starta eller nyligen har startat ditt företag att delta i utbytesprogrammet. Därför passar vårt samarbete med Go Business väldigt bra där det redan idag finns många drivna entreprenörer som vill ta sitt företagande vidare. Man kan söka oavsett bransch eller ålder och den som åker får ett bidrag som täcker resa och utgifter. Utbytet ska vara minst en månad långt, men många väljer att stanna tre till fem månader, berättar Susanne Marklund på European Minds.

Go Business är en heldigital ledande inkubator i norra Sverige som finns för att supporta nya idéer och väcka intresse för företagande. Vår vision är att skapa tillväxt genom att ge förutsättningar för kreativitet och hållbart entreprenörskap. Vi vill helt enkelt möjliggöra för fler människor i Norrbotten och Västerbotten, oavsett bostadsort, att utveckla och leva på sina idéer och sin passion. En kreativ digital plats där nytänkande entreprenörer växer tillsammans.

Andreas Eklund

Verksamhetschef Go Business