Bild på Greta Wimander, Verksametsledare Go Business och Malin Winsa, Affärsutvecklare Boden Business Park

Go Business öppnar inkubator i Boden

­Det är mycket på gång i Boden och vid Boden Business Park. Bland annat öppnar Filmpool Nord sin nya studio den första maj och stora satsningar på spelindustrin är igång, genom Arctic Game Lab. Dessutom planeras för nya utbildningar.

– Målet är att skapa ett ekosystem med en blandning av studenter, nyföretagare och etablerade företag i parken, säger Malin Winsa.

Behovet av en egen inkubator har växt fram. Att det blev Go Business föll sig naturligt.

– Det kändes onödigt att uppfinna hjulet på nytt. Go Business är ett framgångsrikt och genomarbetat koncept som passar oss och går att köra igång snabbt.

Go Business startade i Piteå 2008 och etablerade förra året en inkubator i Luleå, vid Luleå Science Park. Tidigare var inriktningen främst företagare inom de kulturella och kreativa näringarna men idag välkomnas alla nya tjänsteidéer, i en verksamhet som är under ständig utveckling. Sedan i höstas erbjuds en flexibel tjänst där Go Business turnerar på platser som inte har en egen inkubator. Nu läggs konceptet Go Business Incubator även ut som franchising, med Boden som första kund.

– Det är kul att fler vill prova vårt arbetssätt och viktigt för regionens tillväxt att nya entreprenörer får hjälp med att förverkliga sina företagsidéer och starta upp nya verksamheter, säger Greta Wimander, verksamhetsledare och grundare av konceptet Go Business.

Siktet är inställt på fler franchisinglösningar i framtiden.

– Verksamheten vid Boden Businesspark blir inledningsvis en testverksamhet men vill vi nå ut till många fler med vår kultur.

Vid Boden Business Park förbereds för inflyttningen till Växthuset, som blir en ny mötesplats inne i parken. Inkubatormiljön blir kreativ och inspirerande med öppna ytor och flexibla arbetsplatser för omkring 15 personer. I anslutning kommer det även att finnas ett coworking space för redan etablerade företagare.
– Det öppnar för värdefullt nätverkande och kan fungera som en smidig och naturlig övergång när man gör exit från inkubatorn, säger Malin Winsa.

Planen är att vara igång strax innan eller direkt efter sommaren. Go Business söker nu en siteledare som ska ansvara för inkubatorverksamheten i Boden.

Vill du veta mer?

Kontakt: Malin Winsa, Boden Business Park, tel. 070-601 20 24

Greta Wimander, Go Business, tel. 070-302 82 22

Go Business hjälper nya tjänsteproducerande företag att komma igång, växa och gro. Inom inkubatorn erbjuds stöd i form av allt från ekonomisk rådgivning till strategi-, varumärkes- och nätverksbyggande. Visionen är att skapa tillväxt i Norrbotten genom att ge förutsättningar för kreativitet och entreprenörskap.
Piteå Science Park är grundare av Go Business Incubator och ansvarar för verksamhetens utveckling. I Piteå har Go Business funnits sedan 2008, med verksamhet i Acusticum, i hjärtat av Piteå Science Park. Sedan i mars 2016 finns även en inkubator i Luleå, vid Luleå Science Park, och inom kort öppnas Go Business Incubator i Boden Business Park, enligt ett nytt franchisingkoncept.

Siterna erbjuder en arbetsplats i kreativ miljö tillsammans med andra nya entreprenörer, i anslutning till redan etablerade företag och akademi. Från och med hösten 2016 erbjuds även tjänsten Go Business FLEX, en mobil mötesplats som ska engagera och inspirera nya entreprenörer på övriga orter i regionen. Projektet drivs av LTU Business fram till projektperiodens slut i december 2017.

PITEÅ SCIENCE PARK är ett utvecklingsbolag för kulturella och kreativa näringar och cleantech. Vår ambition är att vara en respekterad och uppskattad partner som fungerar som en drivande motor för innovationer och företagande.

Vårt uppdrag är att stötta entreprenörer, företag, studenter och forskare, för att skapa tillväxt i hela regionen. Vi gör det genom att driva klusterinitiativ och utvecklingsprojekt, erbjuda stöd för affärsutveckling och nyföretagande, samt skapa attraktiva mötesplatser.

GENOM INKUBATORN GO BUSINESS stödjer vi aktivt unga företag och idésprutor. Vi ger dem stöd och verktyg för att etablera sitt företag och växa.

STUDIO ACUSTICUM är ett av Norra Europas modernaste konserthus. Oavsett arrangemang kan vi erbjuda fullt anpassningsbara lokaler, den senaste tekniken, bra kringservice och akustik i absolut världsklass.