Sture Kuusisalo, avdelningschef Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet och Greta Wimander campusstrateg Campus Piteå.

Högt tryck till höstens utbildningar på Musikhögskolan i Piteå

Antalet ansökningar till höstens program på Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet har ökat.  Söktrycket har ökat på i stort sett alla program.

- Till våra masterutbildningar i musik har antalet sökande ökat i flera år och så även i år. Nu ser vi också att ansökningarna till våra kandidatprogram går stadigt uppåt, säger Sture Kuusisalo, avdelningschef på Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet.

Den utbildning som ökar mest är kompositionsutbildningen, där Musikhögskolan i Piteå idag är störst i Sverige med 21 studenter på kandidat- och magisternivå.

- Jag tror att en anledning till att vi ökar är att vi har god kontakt med förberedande utbildningar och att det går riktigt bra för våra studenter och alumner.

Han tillägger:

- Det som också lockar många att välja vår kompositionsutbildning är att du får jobba både med traditionell västerländsk komposition och med spel- och filmmusik som är ett intresse hos många av våra sökande.

Sture Kuusisalo menar att det som studenterna själva lyfter som fördelar med att studera vid Musikhögskolan i Piteå är sammanhållningen bland studenterna och närheten till allt som är viktigt för studentlivet.

- Närheten och tillgängligheten till allt från replokaler, utrustning, scener och engagerade lärare gör att studenterna kan träffas i stort sett närsomhelst även efter skoltid och öva tillsammans. Vi ser att våra studenter har en väldigt brant utvecklingskurva tack vare detta.

Han fortsätter:

- Studenterna samarbetar också över programmen och årskullarna, och tack vare att vi även har en ljudteknikutbildning kan de spela in sin musik redan under studietiden. Den möjligheten finns inte på samma sätt på landets andra musikhögskolor.

Greta Wimander som är Piteås campusstrateg gläds även hon över ökningen.

- Många studenter som jag möter säger att det här området, kulturkvarteret Acusticum med Norrbottensmusiken, Studio Acusticum och Dans i Nord är en stor fördel med att studera här. Det i kombination med riktigt bra lärare, lokaler och att många gillar Piteå för att det är en charmig småstad med närhet till vatten och natur.