Go Business team bakre raden från vänster: Jonna Valikainen, Andreas Eklund och främre raden från vänster Camilla Neideman och Elin Emanuelsson.

Idea Boost ska stötta unga att våga satsa på sina idéer

Nu är det klart att Go Business har fått finansiering att starta ett nytt program som ska ge unga verktyg och nätverk att utveckla sina idéer. Målet är att ta vara på ungas innovationskraft och bidra till att fler nytänkande företag bildas.

Unga människor i norra Sverige sitter på fantastiska idéer och entreprenörskapstalanger, det har vi sett genom Ung Företagsamhets verksamhet. Men det saknas insatser för att stötta unga att ta sina idéer vidare från UF-företag till ”riktiga” företag. Det vill vi ändra på, säger Andreas Eklund, verksamhetschef Go Business.

Det nya programmet Idea Boost startar år 2024 och ska ge unga stöttning i att ta sina idéer vidare till att starta företag. Programmet kommer att ha ett liknande upplägg som Go Business övriga program där kunskap, coaching och nätverk är tre nyckelingredienser.

Genom vårt välbeprövade digitala stöd vill vi skapa goda förutsättningar för unga att starta företag oavsett var i norra Sverige man bor. För oss är det en hjärtefråga att bidra till att unga människor utvecklar sina idéer här och inte någon annanstans. Det är en av norra Sveriges viktigaste framtidsfrågor.

Ett ytterligare fokusområde de kommande åren är att skapa en digital mötesplats mellan unga och entreprenörer från vitt skilda branscher.

Vi ska ta fram en plattform för samverkan mellan människor från vitt skilda branscher, med olika infallsvinklar och erfarenheter. Det är viktigt för att skapa ett starkare och mer sammansvetsat företagsklimat i norra Sverige, där exempelvis kreatörer samverkar med industriföretag i större utsträckning. Det kommer att skapa många win-win-effekter.

Mer om Go Business nya projekt Go Community

Go Business nya projekt Go Community finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Sparbanken Nord, Piteå Kommun, Skellefteå kommun, Luleå kommun, Jokkmokks kommun, Boden kommun, Övertorneå kommun, Vilhelmina kommun och Kalix kommun.