Foto: Anders Westergren

Inbjudan till pressträff: Nu finns Sveriges första testbädd för hållbar komposittillverkning i Piteå

Torsdag den 2 september klockan 10 hälsas media välkomna till en pressträff för att ta del av RISE nya testbädd för hållbar komposittillverkning som är unik i sitt slag och en viktig komponent i industrins omställning. Testbädden kompletterar och stärker övriga hållbarhetsdrivna industrisatsningar i norra Sverige, såväl inom batteritillverkning som hållbart stål, men även rymd- och testverksamhet. Anläggningen ger företag och forskare helt nya möjligheter att testa och demonstrera hållbara material, tekniker och tillverkningsprocesser för framtiden. Hjärtat i testbädden utgörs av en servohydraulisk press från den svenska tillverkaren AP&T. Den 160 ton tunga pressen är framtagen specifikt för högvolymstillverkning av fiberkompositer, har en presskapacitet på 1200 ton och är digitaliserad för att kunna följa tester och ta del av utfall på distans.

Intresset för den nya testbädden är stort både nationellt och regionalt och både från producerande företag och underleverantörer inom till exempel fordonsindustrin.

Datum: Torsdag 2 september, klockan 10

Plats: RISE Fibervägen 2 Öjebyn

Anmälan: amanda.karlsson@piteasciencepark.se

Kontakt: Frågor om pressträffen besvaras av Amanda Karlsson amanda.karlsson@piteasciencepark.se eller

via telefon 070-396 95 49.

Medverkar på pressträff på plats gör:

Fredrik Westerberg, programansvarig testbädd för hållbar komposittillverkning, RISE

Ingrid Bergqvist, avdelningschef, RISE

Ulf Westerberg, projektledare för kompositklustret SWE-CIC som drivs av Piteå Science Park

Branschföreträdare kommer också att finnas tillgängliga

Läs mer om satsningen:

Faktaruta testbädden:

Testbädden för hållbar komposittillverkning ger möjlighet att utveckla och verifiera tillverkningen i en industriell och automatiserad miljö. Den är värdefull för materialomställningen i stort och inte minst för fordonsindustrin där en ökad användning av fiberkompositer kan bidra till lättare och energieffektivare bilar med minskat klimatavtryck. Testbädden innefattar hela kedjan, från råmaterial till fiberlindning, SMC/prepreg (investering i ny utrustning på gång), press och formning, trimning och kvalitetskontroll. Testbädden ger dessutom värdefull input och data till den simuleringsdrivna designprocessen, vilket är nyckeln till att implementera hållbara kompositer i industrin.

Den totala investeringen i testbädden är ca 40 MSEK varav 20 MSEK utgörs av den servohydraulisk pressen där samarbetspartners och medfinansiärer är SWE-CIC som drivs av Piteå Science Park, Region Norrbotten, Piteå kommun, Luleå kommun, Sparbanken Nord, Längmanska Företagarfonden.

Faktaruta kompositklustret SWE-CIC

Under närmare 50 år har det byggts upp ett kluster av kompositföretag i Öjebyn utanför Piteå, och sedan närmare 30 år har forskningsinstitutet RISE varit verksamma där. Den samlade kompetensen och de resurser som finns på området, är på många sätt unikt i Sverige. Företagen tillverkar såväl standardiserade produkter i höga volymer som specialtillverkade produkter i små serier. För att bevara och utveckla kunskapen och resurserna som byggts upp under så lång tid, bildades 2017 Swedish Composite Innovation Cluster (SWE-CIC). SWE-CIC består idag av nio verksamma partners, inklusive RISE.

Faktaruta RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN
RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 800 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49