På bilden från vänster Ulf Westerberg, innovationsledare på Piteå Science Park och Jens Lundström, VD på Arctic Business

Innovationscheckar för 40 miljoner till små och medelstora företag

Branschorganisationen SISP (Swedish Incubators & Science Parks) har fått förtroendet från Vinnova att under 2022 förmedla innovationscheckar till små och medelstora företag. Piteå Science Park, Arctic Business, Luleå Science Park, Boden Business Park och Skellefteå Science City är medlemmar i SISP och kommer att vara delaktiga i förmedlingen av checkar, som sammanlagt omfattar 40 miljoner kronor.

Från och med februari har företag i Norrbotten och Västerbotten möjlighet att ansöka om en check på upp till 100 000 kronor, som kan användas till att utveckla en tidig innovationsidé med hjälp av extern expertkompetens. Det kan gälla affärsutveckling, immateriella rättigheter och åtkomst till exempelvis testbäddar.

- Det känns otroligt bra att kunna sänka tröskeln för de entreprenörer, startups och mindre företag som vi kommer i kontakt med, för att kunna ta extern hjälp vid deras innovationsresor. Det finns otroligt bra kompetens och resurser i våra nätverk som kan stötta, säger Ulf Westerberg, innovationsledare Piteå Science Park.

Företag kommer kunna söka innovationscheckar direkt hos SISPs medlemmar - såsom Piteå Science Park, Arctic Business, Luleå Science Park, Boden Business Park och Skellefteå Science City – och det öppnar under början av nästa år. Exakt hur tillvägagångssättet för att söka ser ut och datum kommuniceras så fort det är satt.

- Bra med en enkel och tydlig satsning på stöd till tidiga innovativa idéer, det här kommer vi snabbt att kunna få ut till våra startups, säger Jens Lundström, VD på Arctic Business.

Om Arctic Business

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 150 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Arctic Business finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive Science Park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.

Jens Lundström, VD
http://abi.se & jens.lundstrom@abi.se