Fotograf: Magnus Stenberg

Kind Exploring vill skapa fler samarbeten mellan kultur och näringsliv

Nu lanserar kulturentreprenören Lotta Karlsson sin nya satsning företaget Kind Exploring, som vill skapa nya innovativa samarbeten mellan kultur och näringsliv. Hon vill också skapa förutsättningar för hemmakära, nordliga kulturskapare att kunna verka i norr.

- Vi behöver få till fler samarbeten mellan kultur och näringsliv. Kulturen behövs för en attraktiv region inte minst nu när vi står inför en ofantlig omställning. Då behöver näringslivet föra in pengar i kulturen för att möjliggöra det och för att stötta upp de norrbottniska kulturskaparna vi har. Vi ska inte behöva dra från regionen för att komma vidare i vårt konstnärskap och kunna leva på det, säger Lotta Karlsson.

När Lotta Karlsson jobbade som artistagent till musikern Bo Selinder fick hon ofta höra att han borde stå på större scener, men att man måste flytta till Stockholm för att lyckas. Det provocerade henne ofantligt mycket, inte minst för att påståendet till viss del stämde.

- Ur det formades min företagsidé med Kind Exploring. En del av erbjudandet är att möjliggöra för norrbottniska kulturskapare att kunna bo och verka hemma i Norrbotten, säger Lotta Karlsson, grundare av Kind Exploring.

För att kunna bidra till att fler kulturutövare ska kunna lyckas på sin hemort vill Lotta skapa fler samarbeten mellan kultur och näringsliv som skapar win-win-effekter för båda parterna. Sedan starten har flera samarbeten inletts. Bland annat har Gammelstad Knäck och Karamell smaksatt teaterföreställningen Skillingnytt, som tar upp sanna minnen från 1900-talets Norrbotten och Laponia Rederi AB har gått in som sponsor i en ännu hemlig musikteater som kommer att spelas på deras båtar.

- ­Kulturen behövs för att skapa ett friskt samhälle där vi människor fungerar tillsammans. Vi vill uppmuntra företag att skapa samhällsnytta genom att sponsra kulturen på samma sätt som man sponsrar idrotten, säger Lotta Karlsson.

Söker nya samarbeten
Just nu jobbar Lotta Karlsson som producent till en föreställning som heter Den jag vill vara, skriven av Lina Stoltz. Det är en verklighetsbaserad berättelse om en ung människa som hamnat snett i livet bland droger och våld. Publiken får följa honom under hans tid i häkte och fängelse och i hans inre sökande efter styrka till att börja om.

- Det är en otroligt angelägen föreställning och den kommer verkligen nära. Tänk om vi skulle hitta en samarbetspartner med muskler som kan bidra till att föreställningen kan åka på turné i gymnasieskolorna? Och på anstalterna? Det skulle vara otroligt värdefullt, säger Lotta Karlsson.

Rivstart
Men först av allt väntar en rivstart för Kind Exploring. Den 7 maj släpper Lotta Karlsson och artisten Bo Selinder ett album som samlar sångerna ur föreställningen Skillingnytt.

- Hela arbetet med albumet har varit otroligt lustfullt. Det ska bli så kul att låta dessa härliga, viktiga och gripande berättelser nå fler!

Deltar i Go Business Inkubator

Under våren 2021 deltar Lotta Karlsson med Kind Exploring i Go Business inkubatorprogram för att utveckla sitt företag. Go Business är Piteå Science Parks inkubator för företag inom kulturella och kreativa näringar samt tjänstesektorn.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49