SP etablerar sig i Piteå genom förvärv av ETC

SP etablerar sig i Piteå genom förvärv av ETC

Forskningsinstitutet SP förvärvar Energitekniskt Centrum i Piteå. Köpet ger SP kompletterande kompetens inom termokemisk omvandling av biomassa och tillgång till en modern storskalig pilotpark inom förbränning, förgasning och pyrolys.

ETC blir kvar i samma lokaler i Piteå. När förvärvet genomförts kommer bolaget att få det nya namnet SP Energy Technology Center AB och bli ett helägt dotterbolag i SP-koncernen som har drygt 1 400 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder kronor. Fokusområde för forskningen vid ETC är fortsatt termokemisk omvandling av biomassa. De tjänster som erbjuds omfattar bland annat förbrännings-, förgasnings- och bioraffineringsteknik. Kunderna finns inom områden som skog, energi och stål.

– Vi är väldigt nöjda med affären. ETC är erkänt duktiga inom sitt område och kompletterar SP väl. Tillsammans blir vi en starkare aktör inom framtidsområdet bioekonomi och kan skapa ännu mer värde för våra kunder. Samtidigt får vi bredare kontaktytor mot företag, organisationer och universitet i Norrbotten, säger SPs koncernchef Maria Khorsand.

Erik Persson, styrelseordförande för ETC, berättade på presskonferensen i tisdags att ETC blir en del av SP och att detta blir en långsiktig och bra lösning för framtida utveckling av verksamheten. Framförallt kommer vårt nätverk bli ännu större och det stärker vad ETC framgångsrikt upparbetat under de 25 år som verksamheten pågått. ETC har ett bra läge i dag med en kompetent och duktig personal samt en unik infrastruktur inom termokemiska omvandlingsprocesser där vi nu får helt nya möjligheter i och med samgåendet.

ETC är stiftat av Piteå Kommun och har under 25 år drivits med framgång. För att nu kunna blicka framåt och fortsätta växa så har beslutet att SP förvärvar ETC kommit till stånd.
En annan fördel är att SP-ETC kommer få fler möjligheter att vara del i större forskningsprojekt och utökade kundkontakter. Varumärket kommer också stärkas liksom kompetensen och utvecklingen för personalen då SP är en del av den nationella institutsfären RISE, Research Institutes of Sweden.
Andra organisationer som gått vidare inom RISE har fått ökat tillväxt och Erik Persson berättar vidare att de därför hoppas på en fördubbling av omsättningen inom kort och att, på ett än bättre sätt, kunna hjälpa företag inom branschen med sin forskning.

John Rune Nielsen, vice vd och affärsutvecklingsdirektör för SP, säger att de båda organisationerna har lärt känna varandra under en längre tid och att detta är ett väl övervägt beslut. SP ser med glädje fram emot att få samarbeta med sina nya kollegor från ETC och att det kommer att leda till både stärkt och breddad kompetens bland alla medarbetare och att det nya dotterbolaget kommer att kunna komplettera SP-koncernen med sin kompetens.
John Rune Nielsen berättar också att de tillsammans kommer kunna ha ett ännu större mervärde för sina kunder och att de kommer att arbeta för att SP-ETC:s tillväxt och sysselsättning kommer att öka under kommande år.
Vidare är den regionala närvaron i norr viktig för ETC och SP för att effektivt kunna verka nationellt utifrån ett kund perspektiv.
- Integrationen mellan forskarna i de två organisationerna är viktig för att kunna stärka våra samlade resurser då vi nu kommer att stå på en ännu stadigare grund, säger John Rune Nielsen innan han själv tillsammans med Erik Persson, Gunnar Plym Forshell( styrelseledamot ETC) och Per-Gunnar Asbjörnsen ( styrelseledamot SP) skriver under det nya kontraktet.

Kontaktpersoner:
Erik Persson, styrelseordförande ETC.
+46(0)911696007

John Rune Nielssen vice VD SP SverigesForskningsinstitut AB