Gunilla Nordlöf, generaldirektör Tillväxtverket.

Tillväxtverkets generaldirektör: "Väldigt intressant att följa värdekedjan"

BIOBASE första dag började med avverkning i skogen och fylldes av Technical Visits som följde skogens värdekejda till Europas största kraftlinerfabrik, Smurfit Kappa Piteå och Lindbäcks nya produktionsanläggning för flerbostadshus som är Europas modernaste. En av finansiärerna är Tillväxtverket och dess generaldirektör, Gunilla Nordlöf, var på plats för att se efter sin investering.

Efter invigning av BIOBASE i skogen följde Technical Visits hos Smurfit Kappa Piteå som är Europas största fabrik för tillverkning av kraftliner. Förutom en rundtur som inte bara beskrev tillverkningsprocessen, utan också arbetet med hållbarhet och dess bidrag med värme till Piteås fjärrvärmenät samt deras kontinuerliga utveckling av nya produkter baserat på kraftliner.

Nästa stopp var Lindbäcks nya produktionsanläggning på Haraholmen i Piteå.

– Det är väldigt intressant att följa värdekedjan från skogen till alla de produkter som kan tillverkas. Därför är det fantastiskt att avsluta dagen hos Lindbäcks. Vi har ett långsiktigt mål att få fler små och medelstora företag i Sverige och att få dem att växa. Det gäller företag som har vilja, kunskapen och modet att växa. Jag tycker Lindbäck verkligen ett företag som uppfyller alla dessa aspekter, säger Gunilla Nordlöf.

Hon är glad att Tillväxtverket getts möjlighet att investera i den nya produktionsanläggningen som invigs 19 december. Anläggningen är lika stor som sju fotbollsplaner, eller 42 000 m2, och ger Lindbäcks möjlighet att tredubbla dagens produktionskapacitet från 800 färdiga lägenheter per år till 2400 stycken. Anläggningen, som är en investering på en halv miljard kronor, är även en satsning som kommer att skapa cirka 150 nya arbetstillfällen.

– En av de intressanta sakerna med Lindbäcks är att de, i en traditionell industri – att bygga hus i trä, kontinuerligt arbetat med innovation och varit kreativa. De har också ingått partnerskap med institutioner och akademi. Det krävs mod för en entreprenör att ingå dessa partnerskap, särskilt med universitetsvärlden, säger Gunilla Nordlöf.

Den nya anläggningen blir helt försörjd av förnybar energi. Elförsörjningen sker genom solpaneler på taket och uppvärmningen kommer genom fjärrvärme från vår granne SunPine AB.

På plats på Lindbäcks var också Magnus Edin, vd på Sunpine som berättade om företagets utveckling från prototyp till fullskalig anläggning som i dag tillverkar framför allt tallolja till ett värde av en miljard kronor per år.

Dessutom berättade Daniel Fåhraeus, vd på PiteEnergi om deras engagemang för hållbarhet men också bland annat om samarbete med aktörer som Smurfit Kappa och SunPine för att ta hand om deras överskottsvärme. Han berättade också om deras leverans av solpaneler till taket på Linbäcks produktionsanläggning. Den är landets största takmonterade anläggning med 7 250 kvm och kommer att täcka hela behovet av el för att driva Lindbäcks nya anläggning.

– Vi bedömer att produktionen från den nya husfabriken kommer att ge cirka 800 000 kWh per år, säger Daniel Fåhraeus.