Vid BIOBASE visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2019 16:30 CEST

Den teknik som SunCarbon utvecklat testkörs just nu på Smurfit Kappa i Piteå. Anläggningen visas upp under BIOBASE 2019.

Till konferensen BIOBASE kommer SunCarbon – ett nytänkande företag som utvecklat en teknik för att framställa ligninolja ur massabrukens svartlut. Tekniken finns installerad på Smurfit Kappa i Piteå, och kommer att visas upp under BIOBASE 2019.

Lignin är en förnybar sidoström vid tillverkning av pappersmassa. Det Lundabaserade företaget SunCarbon har under de senaste åren utvecklat en helt ny teknik som filtrerar ut lignin ur massabrukens svartlut, samt ett antal ytterligare processer för att tillverka en ligninrik olja. Oljan kan bland annat användas i biodrivmedel - lignin är därmed en av flera lösningar som kan bidra till att fasa ut olika fossila produkter och minska samhällets klimatpåverkan. Att tekniken har stor potential bekräftas av att Preem och Sveaskog nyligen gått in som delägare i bolaget.

Det hela började i ett labb vid Lunds Tekniska Universitet, under ledning av Anders Arkell som numera är CTO/teknikchef i SunCarbon. Därefter har tekniken skalats upp för att nu testas i ett pilotprojekt på Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå.
- Det är väldigt roligt att forskarna och entreprenörerna från Lund nu fortsatt att bygga upp en komplett pilotanläggning på Smurfit Kappa här i Piteå. Anläggningen kommer att visas upp under BIOBASE 2019, berättar Ulf Westerberg, Innovationsledare på Piteå Science Park och koordinator för Bothnia Bioindustries Cluster.

Piteå Science Park är en mötesplats för människor, tankar, kunskap och kreativitet. Vi skapar tillväxt i Piteå och Norrbotten genom att stötta företag, kulturaktörer, studenter och forskare som vill växa med andra. Vi är en kreativ och neutral innovationspartner som bistår med allt från resurser och finansiering till kompetens och ytor för samverkan. För tillsammans åstadkommer vi mer!

Kommentarer (0)

Kommentera