Elis Lundgren, klass 9A på Solanderskolan flankerad av Sofie Edström, HR- & hållbarhetsstrateg och Stefan Tengman, chef planering & underhåll elnät

Nytt grepp för praoelever

Med start i år har PiteEnergi ett nytt upplägg där praoeleven får träffa anställda från flera olika avdelningar och kan skaffa sig bättre inblick i hela företaget. Ett upplägg vi tror och hoppas ska vara till fördel för eleverna inför stundande gymnasieval och framtida yrkesliv.

PiteEnergi har tagit emot praoelever sedan många år tillbaka, något som skolelever oftast gör i åttonde och nionde klass. Tidigare gick det oftast till så att eleven under veckan följde med en anställd och fick en inblick i dennes arbetsuppgifter. Med det nya upplägget ligger fokus på att ge praoeleverna en förstärkt helhetsupplevelse.

-Praoverksamheten på högstadiet är viktig för eleverna och vi har försökt granska hur den fungerat hos oss, vikten av den och hur vi kan förbättra den. Grunden handlar om att högstadieeleverna ska komma utanför skolans väggar, träffa människor i arbetslivet och sammantaget få en större kunskap om vilka arbeten som finns och hur de fungerar. Praoeleverna är arbetsmarknadens framtid och om vi kan hjälpa dem att få en större och tydligare bild av vårt företag så har vi tagit steg i rätt riktning, säger Sara Lundberg, personalutvecklare på PiteEnergi.

HR-avdelningen har tillsammans med kollegorna på PiteEnergi arbetat fram och sjösatt det nya konceptet, där praoeleverna bland annat får ett tydligt program för hela veckan i god tid innan ankomst. I det nya upplägget får eleverna en god bild av de olika verksamheter och yrken som PiteEnergi har att erbjuda.

− Praoverksamheten har tonats ner en del i skolorna på senare år, dels i samband med Covid vilket satte allt på paus, dels på grund av arbetsmiljöverkets skärpta krav på praoplatser. Dessutom har många arbetsplatser också svårt att hitta relevanta och intressanta uppgifter åt skoleleverna. I detta avseende har vi verkligen blivit hjälpta av att se över hur vi tar hand om praoeleverna och ger dem ett genomtänkt och bra program för veckan, säger Sofie Edström, HR- och hållbarhetsstrateg på PiteEnergi.