Klart med ny VD för PiteEnergi samt ny VD för Piteå Näringsfastigheter

Nu är det klart, PiteEnergis styrelse har utsett Daniel Fåhraeus efterträdare som VD på PiteEnergi, det blir Jörgen Andersson-Strand som välkomnas tillbaka och tillträder tjänsten i augusti. Samtidigt har styrelsen för Piteå Näringsfastigheter utsett Linda Rosén som ny VD för Piteå Näringsfastigheter, hon tillträder sin tjänst i slutet av maj.

Rekryteringsprocessen för ny VD på PiteEnergi startades när det blev klart att Daniel Fåhraeus lämnar VD posten, efter 12 år, för att bli längdchef för Svenska Skidförbundet. Intresset för tjänsten har varit stort med många sökande och nu är styrelsens beslut klart, det blir Jörgen Andersson-Strand som blir PiteEnergis nya VD, han tillträder tjänsten i augusti. Fram tills Jörgen tillträder går Johan Nilsson, chef för bredband, in som tillförordnad vd.

Jörgen Andersson-Strand kommer närmast från Vattenfall där han är IT och Säkerhetschef, och var dessförinnan PiteEnergis Elnätschef.

- Han är en engagerad ledare som är väl insatt i verksamhetens och branschens utmaningar. Hans

erfarenheter, tillsammans med värderingar och ledarskap kommer att hjälpa oss i vår fortsatta utveckling,

säger styrelseordförande Lars-Olof Pettersson.

– Det känns både glädjande och inspirerande att få styrelsens förtroende att leda PiteEnergi. Det händer mycket i branschen och jag ser fram emot att gemensamt med alla kompetenta medarbetare lösa framtida utmaningar för att stärka bolaget och medverka till PiteEnergis fortsatta utveckling, säger Jörgen Andersson-Strand.

Linda Rosén som blir Piteå Näringsfastigheters nya VD har en bakgrund inom ledarskapsutveckling både offentlig och privat verksamhet med erfarenheter från; Volvo Aero och Volvo CE där hon bland annat arbetat som internkonsult för verksamhets- och ledarskapsutveckling samt Strängnäs kommun och Astra Zeneca där hon verkat som projektledare och metodtekniker inom Lean. Senast kommer hon från Lindbäcks-koncernen där hon varit VD samt koncernstrateg.

Linda Rosén kommer ursprungligen från Piteå och är hemvändare sedan 5 år tillbaka. Linda bor i Piteå med sin make och deras tre barn.

- Piteå näringsfastigheter har ett viktigt uppdrag för att främja Piteås näringsliv. Linda kommer att med sin kompetens och sina erfarenheter kunna utveckla bolagets verksamhet och bidra till ett gott näringslivsklimat i Piteå, säger Helena Stenberg, styrelseordförande på Piteå Näringsfastigheter.

- Piteå Näringsfastigheter är en viktig pusselbit i Piteås näringsliv och jag känner mig glad och hedrad att styrelsen har gett mig förtroendet att ta bolaget vidare genom de utmaningar som det står inför. Mina erfarenheter från olika branscher och verksamheter gör att jag kan se på Piteå Näringsfastigheter med nya ögon och det i kombination med bolagets kompetenta medarbetare kommer ge oss de bästa förutsättningar att bidra till näringslivets utveckling, säger Linda Rosén.

Visst har vi 100 % förnybar el, snabbt bredband, bekväm fjärrvärme och stabilt elnät, men framför allt är vi en del av något större. Vi har vuxit upp med Piteå, vill bidra till lokaltänksam utveckling och alltid investera för Pitebornas bästa.

Lars-Olof Pettersson

Styrelseordförande