Tjejmilen 2018: Tusentals tjejer sluter upp och springer för världens flickor

Anledningarna till att springa kan vara många. Nu på lördag springer 3000 tjejer för flickors rätt att bestämma över sin egen kropp under hashtaggen #förhenne – och stödjer samtidigt Plan Internationals viktiga arbete för flickors rättigheter.

- Över hela världen skapar flickor förändring för sig själva och andra. De kämpar mot diskriminering, övergrepp och för att bestämma över sina egna liv. Tjejer har rätt att själva fatta beslut om och när de ska gifta sig, ha sex eller få barn. Deras röster ska höras och respekteras. På lördag sker en fantastisk kraftsamling för världens flickor när vi springer för flickors lika villkor, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

Bland dem som springer Tjejmilen på lördag finns starka kvinnor som står upp för flickors rättigheter – Helena Olmås, Ann Söderlund, Nina Campioni, Louise Winblad, Happy Jankell, Anna Lissjanis och Plan International Sveriges ambassadörer Agneta Sjödin och Sofia Ståhl.

- Jag springer för att må bra och ser träning som en investering i mig själv. Träning ger många fördelar, både fysiskt och mentalt. Jag springer inte så ofta lopp men det är viktigt att stötta flickors rättigheter och därför springer jag självklart Tjejmilen även i år, säger författaren och folkkära programledaren Agneta Sjödin.

Plan International Sverige hoppas att loppet blir en manifestation för flickors rättigheter och uppmanar därför alla deltagare till att springa i svart för att visa på styrkan i en gemensam handling för att ta flickors rättigheter på allvar och öka medvetenheten om flickors utsatthet.

- Jag kommer såklart ha en svart tröja på lördag! Jag springer för flickors rätt till sin egen kropp och för att jag älskar att springa. Jag siktar på att ta mig igenom loppet och ska sedan fira världens flickor och att det då är ett år sedan jag själv fick en liten flicka. Att få en snabb tid behöver inte alltid vara målet, upplevelsen och att springa för ett viktigt syfte är också en stark motivation, säger hälsoprofilen Sofia "PT-Fia" Ståhl.

På lördag är det dags för Tjejmilen. För 35:e året i rad samlas tusentals tjejer på Gärdet i Stockholm för att springa tio kilometer. Plan International Sverige finns på plats för att berätta mer om vårt globala arbete för barns rättigheter och flickors lika villkor och för att heja fram alla som springer. Besök oss gärna! Vi vill träffa alla eldsjälar som tillsammans med oss kämpar för flickors rättigheter.