Planeta Pris 2016 till eldsjälen Gloria Esteban

Planeta Pris, “Årets Inspiratör”, tilldelas Gloria Esteban. Gloria Esteban har med sitt öppna och engagerade förhållningssätt bokstavligt och bildligt satt färg på Hammarkullen. Hon inspirerar till hur vi tillsammans kan skapa ett samhälle och en värld som inkluderar oss alla.

Gloria Esteban är en eldsjäl från Angered som under 15 år lett en rad olika kulturprojekt. Genom att uppmärksamma det lokala kulturutbudet och sammanföra kulturarbetare från olika språkgrupper har hon hittat nya samverkansformer, som bidragit till fler mötesplatser för de boende i närområdet.

Hennes sätt att rikta sig till ungdomar har lett till att även familjer och andra åldersgrupper successivt blivit delaktiga i kulturprojekten. Även nyanlända har i hennes projekt funnit en öppen dörr där den annars varit byråkratiskt stängd.

Priset kommer att delas ut på invigningen av Planeta Festival. Invigningen hålls i år på restaurangen Kultur på burk, Blå Stället, onsdag 2 november, kl 18.00. Förra årets pristagare, Zana Muhammad, kommer räcka över priset. Medan invigningen och prisceremonien pågår förbereder sig World Music Culture Club för att komma upp på scenen, i en konsert med speciellt inbjudna artister och nyanlända musiker.

Pristagaren har nominerats av publiken och vald av jury. Folkuniversitetet och Planeta delar ut priset på 10 000 kr. I juryn ingår: Patrik Lindgren (Lira Musikmagasin), Mia Samuelsson (Göteborg & Company), Dubravko Grdic (Blå Stället), Kicki Jaballah (Sjumilahallen) och Vanessa Labañino (Planeta).

Hela programmet finns på www.planeta.se

Med dans och musik från hela världen, 2-6 november.

------

Flera scener är igång på invigningsdagen. På Stora Teatern ska sångensembeln Amanda upprepa förra årets publiksuccé, denna gång i ett spännande musikaliskt möte med Sanba Zao, slagverkare och sångare från Haiti, och på Kulturhuset Oceanen blir det ökenblues med Les Filles de Illighadad (Niger).

Festivalen sprakar loss i dagarna sex. På torsdagen (3/11) får Musikens Hus fint besök av Cheik Lô och hans band från Senegal. Cheik Lô är en av de stora mästarna från Västafrika. På hans senaste album medverkar Flavia Coehlo, som var ett av affischnamnen på Planeta Festival förra året. Festivalen gästas också av flera lokalt globala artister.

Årets festivalprogram har sextiotalet programpunkter; konserter, aktiviteter för barn och workshops. Förutom programpunkterna i samband med invigningen i  Angered är årets festival på spelplatser i Göteborg, Uddevalla, Vitlycke, Landvetter och Trollhättan. I nätverket finns både små och stora kulturarrangörer som spänner över ett vitt fält på många sätt - här kan man tala om mångfald musikaliskt, kulturellt och geografiskt. I nätverket ingår Musikens Hus, Stora Teatern, Göteborgs Symfoniker AB, Göteborgs Stadsbibliotek, kyrkor, studieförbund, ideella föreningar och regionala organisationer som Kultur i Väst. Några av de nya i nätverket i år är Klubb Ankaret, Klubb Impuls och studieförbundet Ibn Rushd.

Planeta Festival arrangeras med stöd från Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Kultur i Väst.

Presskontakt: Jörgen Wade, jorgen@possibilitas.se

• folkuniversitetet
  • årets inspiratör
  • planeta pris
  • gloria esteban
  • hammarkullen
  • angered
  • planeta festival
  • festival

• Västra Götaland

Planeta är ett nätverk av arrangörer som tillsammans vill lyfta fram musik och dans från världens alla hörn. Varje höst sedan 2004 anordnar Planeta-nätverket en festival i Västsverige med globala förtecken.