Lisa Bengtsson med en härlig och kreativ sommarbukett. Foto: Plantagen

Kreatören Lisa Bengtsson tolkar sommaren i en drömmig blomsterbukett

Möjligheterna och kombinationerna är oändliga när du vill sätta samman en egen blomsterbukett. Lisa Bengtsson har tolkat sommarens bukett fylld med blommor med vackra färger som sprider både glädje, ger inspiration och får oss att drömma oss bort till en varm sommarkväll. Med snittblommor i en bukett kan du skapa lite vardagslyx, ge bort en vackert komponerad bukett, använda det som interiör med en enkel blomma i en vas i badrummet eller släppa loss kreativiteten i en stor bunt.

Kombinera vilt med odlat
Under årets varmare månader finns det massor av härliga växter att plocka in och njuta av, både vilda och de som är odlade i trädgården. Mixa gärna köpta blommor med lite vilda blommor och ängsgräs, det ger livfulla buketter med mycket färg och känsla.

”Cutting gardens”
Att odla sina egna snittblommor är både roligt och ett mer prisvärt sätt än att gå till blomsteraffären. Begreppet “cutting gardens” har blivit ett allt vanligare uttryck som innebär att dina odlingar fyller ett syfte. Många tycker att det känns mer personligt att ge bort en blomsterbukett som kommer helt och hållet från egen trädgård.

Skötsel snittblommor
Blommorna håller längre om du använder rengjorda vaser, tar bort blad som hamnar under vattnet och byter till nytt kallt vatten med några dagars mellanrum. Köpta blommor är bra att göra nya snitt på så de lättare börjar suga upp vatten igen efter transporten från butiken.

Bind som floristen
Vill du binda buketter som florister lägger du stjälkarna som i en spiral runt varandra och binder med bast eller bred tråd på det stället du hållit ihop buketten. Välj ut en huvudblomma, förslagsvis ros eller pion, en blomma med mindre blommor t.ex. krysantem eller kvistros att sätta emellan, lite grönt exempelvis daggkåpa och några gröna blad så har du en vacker bukett.

Drömmen om en långlivad bukett
Självklart vill alla att buketten ska hålla sig så länge som möjligt och med rätt kvalitet och skötselråd gör den det tills dess att du köper en ny. Plantagen har en fem dagars garanti på snittblommor så att du kan få nya om de vissnar för tidigt trots att du följt alla tips. Plantagen erbjuder även 3 för 2 på alla snittblommor, året om.

För högupplösta bilder tryck här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Aronsson, presskontakt
Micael Bindefeld AB