Foto: Plantagen

Allt fler har biologisk mångfald i åtanke vid odling

Hela 44 procent av svenskarna har den biologiska mångfalden i åtanke när de odlar, brist på kunskap är den främsta anledningen till att siffran inte är högre, det visar Plantagens rapport Växttrender 2024 – Alla kan odla. Nu infaller årets Pollineringsvecka som i år har tema Älska ogräs.

Allt fler har den biologiska mångfalden i åtanke när de odlar, det visar det visar rapporten Växttrender 2024 – Alla kan odla som Plantagen tar fram för trettonde året i rad tillsammans med HUI Research. Intresset för att odla hållbart fortsätter att öka för de som inte har den biologiska mångfalden i åtanke uppges den främsta orsaken till detta vara brist på kunskap.

Det är så viktigt att intresset fortsätter att öka och att vi alla gör ännu mer för att öka kunskapen. Att låta trädgården bli mer vild och omfamna ogräs är ett enkelt första steg. Många så kallade ogräs är viktiga källor till mat för pollinerande insekter, säger Ulrika Bjurström, marknadschef på Plantagen.

Världsbidagen och Biologiska mångfaldens dag infaller under Pollineringsveckan 18–26 maj. Veckan är ett initiativ från Pollinera Sverige och årets tema är Älska ogräs.

Vi vill utmana normen för vad en trädgård ska vara och hur det ska se ut i våra parker och utomhusmiljöer. Det finns egentligen inga speciella ogräsarter. Alla växter kan uppfattas som ogräs på fel plats. Det är helt enkelt vilda växter som finns där människor inte upplever dem som önskvärda, säger Anna Lind Lewin, grundare av Pollinera Sverige tillsammans med Lotta Fabricius Kristiansen.

Plantagen har flera initiativ för att den enskilde odlaren ska kunna göra val som är bra för pollinatörer. Pollinera Sverige och Plantagen har sedan 2019 samarbetat för att sprida kunskap om växter som gynnar pollinatörer. Tillsammans med Pollinera Sverige har Plantagen bland annat tagit fram Pollineringsskolan som vänder sig till både barn och vuxna. Kunnig personal, experter via Fråga Plantagen och skyltning i butikerna vägleder konsumenter att välja produkter bra för biologisk mångfald.

Efterfrågan på mer kunskap om hur man skapar en trädgård för pollinatörer

• Hela 94 procent vet att vilda växter är viktiga för pollinerande insekter och 68 procent vill ha mer kunskap om hur man skapar en trädgård för pollinatörer och andra nyttodjur.
  • Nästan 60 procent ser det som en självklarhet att lämna vilda växter till pollinatörerna.
  • Samtidigt toppar kirskål listan – nära 80 procent anser att den är ett ogräs, följt av maskros, nässla och tistel. Alla dessa är viktiga födo- eller värdväxter för pollinerande insekter.
  • 17 procent lägger hälften av sin tid i trädgården på att rensa ogräs.
  • 80 procent rensar för hand, 11 procent använder ogräsbekämpningsmedel, 12 procent rensar inte ogräs alls.
  • När det gäller gräsmattan anser 72 procent att det gott kan få finnas lite klöver och andra växter där, medan 9 procent vill att den ska se ut som en golfgreen. Nära 17 procent har gärna långt gräs och blommor i sin gräsmatta.

Källa: En enkät om ogräs genomförd bland Plantagens kunder tillsammans med Pollinera Sverige. Enkäten besvarades av 679 personer.

Pollinatörernas sommarfavoriter

• Astilbe
  • Lavendel
  • Salvia
  • Nepeta
  • Allium Millenium
  • Geranium ’Rozanne’ (Trädgårdsnäva)
  • Echinacea (Solhatt)
  • Hosta (Funkia)
  • Eupatorium (Rosenflockel)

Källa: Växttrender 2024 – Alla kan odla

Om Pollineringsveckan

Pollineringsveckan lanserades 2018 av Pollinera Sverige med målet att sätta fokus på biologisk mångfald, pollinerande insekter och artrikedom. Sedan dess firas den varje år i slutet av maj genom olika aktiviteter i hela landet. Under denna Pollineringsvecka lanseras boken Ogräsbibel som också visas som utställning 22 maj–2 juni på Rosendals Trädgård i Stockholm. En begränsad upplaga av boken kommer att finnas där under utställningstiden. Prat om ogräs blir det också i nyligen lanserade podden Älska ogräs.

Kategorier

På Plantagen finns allt som behövs för ett växande liv. Hos oss kan du hitta växter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt. Med 129 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland och en e-handel som alltid har öppet hjälper vi dig att komma närmare naturens positiva kraft. Välkommen till Nordens härligaste växthus.