Foto: Plantagen

Den klimatsmarta trädgården – hållbar, artrik och full av liv

Det finns ett stort intresse för hållbar odling och många vill bidra till den biologiska mångfalden genom sin odling. Svenskarna har en stor medvetenhet särskilt kring vikten av pollinatörer. 1 av 3 svenskar odlar bivänliga växter och många gör konkreta insatser i trädgården eller på balkongen för att hjälpa bina, exempelvis att sätta upp ett bihotell eller anlägga en äng. Under coronapandemin har vi blivit mer uppmärksamma på naturen runt omkring oss. Detta är något som framkommer i Plantagens andra rapport om Växttrender 2021, som handlar om den klimatsmarta trädgården.

För tionde året i rad presenterar Plantagen rapporten Växttrender som består av en kvantitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2219 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning. Växttrender 2021 är uppdelad i fem delar som släpps löpande under året.

Många vill bidra till biologisk mångfald i trädgården
Det finns ett stort intresse och medvetenhet om hållbarhetsfrågor hos svenskarna. 1 av 10 uppger att de är väldigt eller mycket insatta i hållbarhetsfrågor och nästan hälften (47%) att de är ganska insatta.

Att försöka göra medvetna, hållbara val i sin konsumtion har för många blivit en självklarhet och det avspeglas även när vi handlar växter och blommor. Att vägleda konsumenterna så att det blir lättare för dem att göra rätt har därför kommit att bli en allt viktigare uppgift för handeln.

1 av 3 svenskar har den biologiska mångfalden i åtanke när de odlar växter och blommor, och medvetenheten är ungefär lika stor i alla åldersgrupper. Ju mer intresserad man är av hållbarhetsfrågor, desto mer benägen är man att tänka på den biologiska mångfalden när man odlar.

- Konsumenterna efterfrågar verkligen produkter som inte bara är skonsamma för naturen, utan också aktivt är bra för den och hjälper den, säger Hans Jensen, Kategoriansvarig på Plantagen.

Ökad medvetenhet om naturen under pandemin
    36 procent av svenskarna uppger att de lagt mer märke till naturen under pandemin. Det beror sannolikt på att många (4 av 10) spenderat mer tid utomhus i tider av social distansering. Dessutom har hemmakontoren flyttat ut i trädgårdar och till balkonger. Kanske har den ökade tiden i naturen fått oss att uppskatta naturen mer och gjort oss mer uppmärksamma på den biologiska mångfalden omkring oss.

Den ökade medvetenheten om naturen omkring oss kan även långsiktigt leda till ett större engagemang för bin, insekter och den biologiska mångfalden i stort. Värdet av en trädgård med insektssurr och fågelkvitter tycks ha blivit allt tydligare för många svenskar.

- Ju mer människor interagerar med naturen och ju mer intresserade de är, något vi sett under pandemin, desto större sannolikhet är det att de engagerar sig i att rädda pollinerande bin och insekter, säger Juho Paukkunen, forskare vid The Finnish Museom uf Natural History.

Ätbart i toppen när svenskarna odlar
    Trenden att odla ätbart är fortsatt stark. Inför sommaren 2021 planerar nästan hälften av svenskarna att odla ätbara växter, en andel som är lika stor som i fjol. Det finns dessutom ett nära samband med hållbarhetsfrågan då 37% uppger att de odlar ätbart just för att det är ekologiskt och närproducerat.

Ju mer insatt man är i hållbarhetsfrågor, desto mer benägen är man att odla ätbart. Bland de som är väldigt insatta uppger 67% att de kommer att odla ätbart sommaren 2021, medan andelen bland de som inte är insatta alls är 39%.

Kvinnor odlar ätbart i något större utsträckning än män. 50% av kvinnorna planerar att odla ätbara växter jämfört med 40% av männen.

Om Växttrender 2021
    Rapporten har tagits fram tillsammans med HUI Research och profilerna Stefan ”Trendstefan” Nilsson (trendexpert), Lotta Fabricius (sakkunnig biodling och pollinering), Matteo Giusti (forskare vid högskolan i Gävle), Janne Heliölä (forskare vid Finlands Miljöcentral), Jørn Viumdal (författare), Minna Toivanen (trädgårdsdesigner), Sian de Bell (forskare vid University of Exeter), Juho Paukkunen (forskare vid The Finnisch Central Museum of Natural History), Monica Hamre (trädgårdsmästare på Plantagen), Dag Olav Hessen (professor i biologi vid Oslo Universitet), Grethe Nordhelle (psykolog, advokat och författare till flera läroböcker), Hans Jensen (kategoriansvarig på Plantagen), Mare Löhmus Sundström (forskare vi Karolinska Institutet) och Elisabeth Halbjørhus (inredningsbloggare).

Bilder och rapporten finns att ladda ner här. Nästa del av Växttrender handlar om att odla med barn – för en hållbar framtid och kommer släppas i mars månad.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
    Mejl: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Plantagens vision är att förbättra livet med växter. Det finns mycket att välja på för både inom- och utomhusbruk till riktigt bra och konkurrenskraftiga priser. Bara i Sverige har Plantagen 47 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att erbjuda inspiration i kombination med ett brett sortiment av allt som behövs för att få rätt växter för allas hem, balkong eller trädgård.