Foto: Plantagen

Plantagen listar pollineringsvänliga trädgårdsväxter och blommor

Pollinerande insekter som till exempel bin, fjärilar och blomflugor bidrar till den biologiska mångfalden och fungerande ekosystem. För att pollinatörer ska trivas behöver de både boplatser och blommor. Plantagen listar tio trädgårdsväxter och säsongsblommor som är extra bra för pollinatörer. Detta är en av många handlingar som Plantagen gör för att sprida ökad kunskap om pollinering.

Pollinering är förutsättningen för att de flesta blommande växter ska bilda frukter och frön och även avgörande för vår livsmedelsproduktion. Runt 90 procent av alla blommor och 75 procent av våra odlade grödor pollineras av djur. En stor del av vår färgglada mat, som frukter och bär, kräver pollinering av insekter. Utan deras insats skulle vårt utbud av mat se väldigt annorlunda ut.

Pollinering innebär att pollen från blommans handelar förs över till hondelarna vilket är förutsättningen för att det sedan ska ske en befruktning. När pollinerande insekter utför detta arbete kallas det ekosystemtjänst.

Nedan har Plantagen valt ut tio trädgårdsväxter och säsongsblommor som är extra bra för pollinerande insekter på olika sätt. Produkterna är märkta med en bi-symbol för att göra pollineringsvänliga växter lättare att hitta och på så vis underlätta för konsumenten.

Pryd uteplatsen med pollineringsvänliga växter i sommar med Plantagens utvalda trädgårdsväxter och säsongsblommor.

• Enkelblommande Dahlia
  • Fjärilslavendel
  • Tusensköna
  • Fuchsia
  • Petunia

Pigga upp uteplatsen med nya trädgårdsväxter. Oavsett om de är i form av perenner, ätbara växter eller träd så finns det alternativ att välja bland som både bin och pollinerande insekter uppskattar. Fem populära trädgårdsväxter är:

• Smultron
  • Vinbär
  • Stäppsalvia
  • Blåbär
  • Nepeta

Pollineringsveckan 15–23 maj

Pollinera Sverige startade Pollineringsveckan för att sprida kunskap om pollinering. I samband med detta lanseras Pollineringsskolan på Plantagens hemsida. Samtidigt exponeras en växtguide, som Plantagen och Pollinera Sverige utvecklat tillsammans, i alla butiker. Växtguiden hjälper kunder välja blommor, träd och buskar som gynnar pollinatörer.

För högupplösta bilder, klicka här.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mail: hanna.aronsson@bindefeldab.se