Foto: Plantagen

Nu kan du få krukor som vattnar sig själva, doftar kaffe eller är klädda i textil

Höstens interiörnyheter fullständigt dignar av alternativ. Plantagen möter hösten med över 100 nya krukor och adderar kaffedoft, jeans-material och självvattnande krukor till sortimentet.

Trenderna skiftar nu snabbare än någonsin tidigare. Svenskarna byter ofta ut dekor, interiör, färg och form i sina hem. En utmaning som många återförsäljare står inför, är på vilket sätt de bör bemöta efterfrågan.

Vi har arbetat aktivt för att skapa ett sortiment som erbjuder folk många olika alternativ. Det måste finnas något för alla, oavsett vilken stil man har. Därför lägger vi nu till nyheter som både passar till det klassiska och det moderna, oberoende om du önskar mer neutrala eller spännande färger. Vi har därför skapat ett sortiment med flera olika finishar och material som passar alla olika smaker, säger Julia Romberg-Stenersen, kategorichef interiör på Plantagen.

Äntligen är tiden inne för att uppleva höstens nyheter för både inne- och uterummet. Hösten bär på andra kulörer, nya nyanser på himlen, mer tid inomhus och svalare temperaturer. Hos Plantagen hittar du inspiration och produkter till samtliga rum, både inne som ute.

Jeans till mer än bara byxor

Som en del av nyhetssläppet, lanserar nu Plantagen krukor som är tillverkade av resttyger från textilproduktionen i Indien. Här finner vi både jeans- och bomullstyg.

Det här är ett helt nytt sätt att använda krukor för oss, och en mycket spännande del av vårt nyhetssläpp. Som med mycket annan textilproduktion blir varje kruka helt unik. De krukor som du placerar i vardagsrummet kommer inte vara lik någon annan, säger Julia.

Att använda sig av textilrester är ett av flera initiativ som Plantagen genomför för att bli mer hållbara och miljövänliga.

70 procent natur- och biologiskt material

Bland de över 100 nyheterna hittar du också krukor som är tillverkade av skal från kaffebönor. Dessa är producerade av 44 procent träfibrer, 20 procent skal från kaffebönor, träfibersrester samt plast.

Det som är så roligt med dessa krukor är att du kan känna en svag doft av kaffe från dem. Dessutom, eftersom de är producerade av 70 procent natur- och biologiskt material så varierar de också i utseende, säger Julia.

Krukorna av skal från kaffebönor uppfyller många konsumenters tidigare önskningar.

Vi upplever att kunderna vill ha krukor av lättare material. Dessa nya krukor lanseras nu i en matt och fin finish, i mjuka jordtoner, och kommer därför att vara ett bra alternativ de som vill ha något annat än piffiga korgar eller vanliga enkla platskrukor, fortsätter hon.

Genom att använda sig av en producent från Polen, flyttas nu produktionskedjan också närmare Plantagen och kunderna själva.

Höstens nyheter

Höstens nyheter flödar av krukor, och Plantagen vill fylla hyllorna med över 100 nya sorters krukor innan löven faller. Utöver detta tillkommer också nyheter inom planteringsmöbler, smarta planteringslösningar, tillbehör och interiör.

Några av nyheterna är

• Självvattningskrukor – och insatser som ser till att plantan får en riklig mängd vatten och därav klarar sig själv i flera veckor
  • Moderna fat i marmor
  • Rullbord
  • Fårskinn «Dovre»
  • Ljushållare
  • Planteringsmöbler som du antingen kan bygga på höjden eller för att ge plantorna en hedersplats i vardagsrummet

Kategorier

På Plantagen finns allt som behövs för ett växande liv. Hos oss kan du hitta växter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt. Med 129 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland och en e-handel som alltid har öppet hjälper vi dig att komma närmare naturens positiva kraft. Välkommen till Nordens härligaste växthus.