Påsken 2024: Klassiska påskliljor och tulpaner blandas med DIY-pyssel i blomsterarrangemangen

Årets påskpynt är klassiskt och hemmapysslat. Påsken uppfattas av många som den kravlösa högtiden vilket återspeglar sig i både påskpyntet och blommorna. Klassiker som påskliljor, pärlhyacinter och tulpaner uppblandat med kvistar från trädgården och eget pyssel är det som får ta plats under årets påsk.

Utbudet och efterfrågan av blomsterlökar har expanderat de senaste åren. Under våren kommer butikerna fyllas med olika sorter såsom pärlhyacinter, tulpaner, hyacinter, krokusar, regnbågsvivor och vårrankor.

– Vi märker av ett stort sug efter våren bland våra kunder, de är på jakt efter lättskötta och vackra vårtecken i form av blommor och framförallt blomsterlökar som påskliljor och krokus för att skapa färgglada arrangemang som passar deras personliga smak. Blomsterlökar är perfekta för ändamålet då de behöver minimalt med vatten och står sig fina länge, säger Marianna Wigge, butikschef på Plantagen Sköndal.

Plantera ut blomsterlökarna efter blomning
Efter påsk kan påskliljorna och andra blomsterlökar planteras ut i rabatten där de kan avnjutas år efter år.

– Många konsumenter efterfrågar påskpynt som kan återanvändas år efter år, gärna i naturmaterial och levande växter. Genom att plantera ut överblommade lökar så får man uppleva en mer blommande rabatt för varje år som går. Se bara till att plantera ut blomsterlökarna när det inte längre finns risk för frost, säger Marianna Wigge, butikschef på Plantagen Sköndal.

5 tips för hur du kan använda det du redan har i påsk

1. Plocka in kvistar från äpple-, plommon- och körsbärsträd eller andra dekorativa buskar för att blomma inomhus. Glöm inte att göra det i god tid – blomningen tar vanligtvis några veckor att börja i ett varmt rum.
  2. Ta sticklingar från krukväxter för att addera grönska till påskbuketter och arrangemang.
  3. Plocka in blåbärsskott, de är också vackra tillsammans med påskblommor. Med rätt omvårdnad kan grenarna börja blomstra i värmen.
  4. Färga äggskal med naturliga färgämnen som rödbetor, lökskal eller blåbär. Efter påsken kan äggen som målats med naturliga färger krossas och blandas ut med jord för att berika dina växter med näring.
  5. Plantera ut lökblommorna i trädgården. Lökblommor kräver minimalt med vatten och genom att återplantera dem i trädgården kan man njuta av deras blomning i många år framöver.

På Plantagen finns allt som behövs för ett växande liv. Hos oss kan du hitta växter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt. Med 129 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland och en e-handel som alltid har öppet hjälper vi dig att komma närmare naturens positiva kraft. Välkommen till Nordens härligaste växthus.