Foto: Plantagen

Plantagen satsar på barnen och skänker odlingskit till skolor och förskolor

Plantagen har under våren 2021 dragit igång Fröinitiativet för tredje året i rad. Ett nationellt projekt som vänder sig till skolor och förskolor med syftet att främja barnens välmående genom att engagera dem i odling redan från en tidig ålder.

Studier visar att barns vistelse i det gröna medför både psykiska och fysiska hälsofördelar. Med Fröinitiativet vill Plantagen på ett roligt och interaktivt sätt göra det möjligt för fler barn att knyta an till växtriket och skänker därför odlingskit med fröer, jord och planteringsredskap till utvalda skolor och förskolor runt om i landet. Plantagen sponsrar dessutom med utbildningsmaterial och pysselboken ”Min första planteringsbok” som ger barnen alla förutsättningar till att lära sig mer om växter på ett lekfullt sätt.

Sveriges mest kreativt pyntade pallkrage
Plantagen satsar också på att främja barnens kreativitet. Därför har de i samband med odlingsprojektet dragit igång en tävling där den mest kreativt pyntade pallkragen koras. Målet med tävlingen är att barnen ska få möjligheten att använda deras fantasi och med olika material skapa en inspirerande odlingsplats. Vinnarna koras i juni och vinner ett presentkort på 10 000 kr hos Plantagen för att sedan gå vidare till att tävla på nordisk nivå då projektet även drivs i Norge och Finland.

Grunden till ett hållbart samhälle
I årets tredje del av Plantagens Växttrendrapport framkommer det att barn redan från en tidig ålder bygger känslomässiga relationer till naturen genom att vistas i det gröna och integrera med växter. Det skapar en grundläggande förståelse för hur naturen ger liv och studier visar att det finns tydliga samband mellan naturupplevelser och barns utveckling av mer hållbara beteenden. Med fröinitiativet vill Plantagen uppmuntra skolor och förskolor till att odla tillsammans med sina barn och lyfta hur växter berikar livet på så många olika sätt. På så sätt hoppas de att på långsikt ha ett positivt inflytande över både barnens välmående och hela samhället i stort.

Barns interaktioner med naturen lägger grunden för ett hållbart samhälle. Minnen i naturen, och med naturen, bygger en identitet som är nära kopplad till den. Det gör att man kopplar ihop att ta hand om naturen med att ta hand om sig själv, säger Matteo Giusti, forskare vid Högskolan i Gävle.

Bilder och rapporten finns att ladda ner här.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mail: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Tiyoneh Jah, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: tiyoneh.jah@bindefeldab.se

Kategorier

Plantagen är startplatsen för livet med växter. Bara i Sverige har Plantagen 46 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att erbjuda inspiration och expertis i kombination med ett prisvärt och brett sortiment av växter och allt som behövs för att lyckas med växter för allas hem, balkong och trädgård.