Plantagens planteringsjord är bäst i test enligt Villalivet

Plantagens planteringsjord är bäst i test enligt Villalivet

Plantagen tar hem topplaceringen när Villalivet med hjälp av Sveriges Forskningsinstitution RISE* testar näringsinnehållet i planteringsjord bland 8 olika aktörer.

Tidningen Villalivet har låtit RISE* testa näringsinnehållet i utvalda planteringsjordar från Bauhaus, Blomsterlandet, Byggmax, Granngården, Hornbach, ICA Garden, K-Rauta och Plantagen som slutligen utsågs till det vinnande fabrikatet.

-Vi är självklart mycket stolta och glada över resultatet. Testet visar att kvalitet inte är något som vi tummar på på Plantagen, säger Karolina Åhs, Marknadsdirektör på Plantagen.

Planteringsjorden är avsedd för växter som behöver ordentligt med näringsämnen för att komma igång med tillväxten, samtliga av de planteringsjordar som ingått i analysen är mulljordar baserade på torv i olika stadier av förmultning. Plantagens planteringsjord har tillsatts med hönsgödsel vilket ger långsiktig näringstillförsel.

För att testa de olika planteringsjordarna bedömdes halten av utvalda näringsämnen. De näringsämnen som testades var mull, pH-värde, nitrat/ammonium-värde, fosfor, kalium samt tillsatser, så som hönsgödsel. För att bedöma näringsämnena delades det ut hjärtan på en skala 1-3, se nedan.

Plantagen vann med hela 17 hjärtan. Blomsterlandet och K-Rauta kom på en delad andraplats med 15 hjärtan och sist placerade sig Granngården och Hornbach med 12 hjärtan.

-Det vinnande fabrikatet är Plantagen, trots lite hög kalium och fosforhalt, men troligen klarar snabbväxande sommarplantor av det och får en god start med tillväxt under flera månader, säger Tora Råberg, Hortonom på RISE.

Villalivets betygskriterier

*RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test och demonstrationsmiljöer för att framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster.

För högupplösta bilder: https://bit.ly/2VkgXuw

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Anna Johansson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mail: anna.johansson@bindefeldab.se

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mail: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Plantagens vision är att förbättra livet med växter. Det finns mycket att välja på för både inom- och utomhusbruk till riktigt bra och konkurrenskraftiga priser. Bara i Sverige har Plantagen 48 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att erbjuda inspiration i kombination med ett brett sortiment av allt som behövs för att få rätt växter för allas hem, balkong eller trädgård.