Foto: Fairtrade Sverige. Genom Fairtrade får odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom bättre kunskap om sina rättigheter, större försörjningsmöjligheter och en stärkt position på världsmarknaden.

Plantagens samtliga rosor är Fairtrade-märkta

Från och med vecka 37 kommer alla rosor som säljs i Plantagens samtliga butiker att vara Fairtrade-märkta och därmed bidra till att både odlare och anställda i produktionen har förbättrade arbets- och levnadsvillkor.

Certifiering för hållbar utveckling

För att en vara ska bli Fairtrade-märkt måste en rad krav i handelskedjan uppfyllas. Kraven bygger på internationella Fairtrade-kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling. Dessutom är alla Fairtrade-märkta rosor spårbara genom hela handelskedjan.

Fairtrade är en oberoende certifiering med uttalat mål att motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling.

Populärt för både konsumenten och Plantagen
Från och med vecka 37 är samtliga rosor som säljs på Plantagen helt Fairtrade-certifierade. Rosor är den allra mest populära snittblomman i både Sverige och Norge och intresset för snittblommor har ökat stadigt under de senaste åren. 35% väljer helst snittblommor när de ska köpa levande växter till sitt hem, det visar Plantagens senaste rapport Växttrender 2019: Inomhus.

”Det är väldigt viktigt för oss på Plantagen att våra produkter uppfyller krav som säkerställer att både produktion och hantering sker på bästa möjliga sätt. Rosen är en av våra mest uppskattade blommor så det känns extra viktigt att de är Fairtrade-märkta.” säger Karolina Åhs, Marketing Director Plantagen.

På Plantagen kan rosor köpas i både 10-pack (40 cm), 15-pack (50 cm) och 30-pack (50 cm).

Bilder finns att ladda ner här: https://bit.ly/2FTC6lx

Anna Johansson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: anna.johansson@bindefeldab.se

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Plantagens vision är att förbättra livet med växter. Det finns mycket att välja på för både inom- och utomhusbruk till riktigt bra och konkurrenskraftiga priser. Bara i Sverige har Plantagen 48 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att erbjuda inspiration i kombination med ett brett sortiment av allt som behövs för att få rätt växter för allas hem, balkong eller trädgård.