Intresset för gröna växter inomhus är fortsatt stort bland svenskarna. Foto: Plantagen

Svenskars favorittrend – att inreda med växter och gröna blad

Gröna inomhusväxter är en fortsatt favorit bland svenskarna och den mest populära växten att handla till hemmet. Det finns även ett ökat intresse att ta sticklingar där främsta orsaken är att det är roligt att föröka växterna men det anses även fylla en social funktion. Detta är några av slutsatserna som går att läsa i den fjärde och näst sista delen av Plantagens årliga rapport Växttrender för 2020.

För nionde året i rad presenterar Plantagen rapporten Växttrender bestående av en kvalitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2026 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning. Växttrender 2020 är uppdelad i fem delar som släpps löpande under året och denna rapport fokuserar på trender inomhus och att inreda med växter och gröna blad.

Gröna inomhusväxter – fortsatt stor favoritNär svenskar ska inreda sitt hem med växter är gröna växter favoriten bland konsumenterna, hela två av tre konsumenter köper helst gröna inomhusväxter (66 procent). Intresset för stora växter och inomhusträd ökar och i dagsläget köper en av sex konsumenter gärna sådana växter.

Enligt experterna är det klängväxter, stora växter och torkade blommor som trendar mest bland svenskarna. 23 procent uppger attt de köper torkade blommor, eller torkar blommor själva.

"Grönt är fortfarande den stora trendfärgen, men vi ser mer och mer av jordiga färger som sandfärgat och brunt.” – Belinda Jakobsen, influencer.

Byta sticklingar skapar gemenskap Att byta sticklingar är en växande trend och 42 procent av konsumenterna uppger att de ibland eller ofta tar sticklingar. Den främsta anledningen är att det är roligt att föröka växterna men den näst största anledningen handlar om genenskap. Nästan en tredjedel av konsumenterna uppger nämligen att de tar sticklingar för att byta med vänner. Även att slippa köpa nya växter uppges vara en faktor.

"Det gröna har en viktig roll när det gäller att föra människor samman, och vi ser en fortsatt stark trend i att byta sticklingar och den sociala gemenskapen som finns kring det.” – Stefan ”Trendstefan” Nilsson.

Orkidén tar hem priset som favoritinomhusväxten Favoritinomhusväxten bland konsumenterna är, som många gånger tidigare, orkidén (33 procent). Även palettblad, som tar hem andraplatsen, uppges vara en annan populär inomhusväxt och bland de yngre konsumenterna trendar kaktusen. Andra inomhusväxter som konsumenterna uppger som favoriter är Hortensia, Pelargon, Monstera, Lilja, Fredskalla, Dracena, Tulpaner och Garderobsblomman.

Även i år önskar konsumenten en lättskött växt som inredningsdetalj vilket enligt rapporten är det absolut viktigaste när man köper inomhusväxter. Fyra av tio uppger att de önskar att inte lägga ner så mycket energi på sina inneväxter.

Om Växttrender 2020
Rapporten har tagits fram tillsammans med HUI Research och profilerna Stefan ”Trendstefan” Nilsson (trendexpert), Lotta Fabricius (sakkunnig biodling och pollinering), Anders Røyneberg (författare och influencer inom växter och odling), Tina Stuestøl (influencer inom inredning och trädgård), Belinda Jakobsen (influencer inom trädgård och inredning), Kristine Engemann (forskare inom natur och barns psykiska hälsa), Jannice Wistrand (influencer inom trädgård och inredning), Helle Tjaberg (redaktionschef på Maison Interiør), Mare Löhmus Sundström (forskare inom naturens stressreducerande och hälsofrämjande effekter), Fanny Zedenius och Simon Werbart Flato (influencers inom trädgård och inredning).

Bilder och rapporten finns att ladda ner här.
Nästa del av Växttrender handlar om växter i jul och kommer att släppas under september månad.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Plantagens vision är att förbättra livet med växter. Det finns mycket att välja på för både inom- och utomhusbruk till riktigt bra och konkurrenskraftiga priser. Bara i Sverige har Plantagen 47 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att erbjuda inspiration och expertis i kombination med ett prisvärt och brett sortiment av växter och allt som behövs för att lyckas med växter för allas hem, balkong och trädgård.