Idag lanseras det explosiva VR-spelet Blood & Truth

Idag lanseras ett av årets största VR-spel Blood & Truth, inspirerat av actionfilm-genren. Spelet är utvecklat av SIE London Studio och inspirerat av PlayStation VR Worlds’ populära spel The London Heist och har redan mötts av lovande recensioner världen över. Blood & Truth tar med dig på en resa in i Londons kriminella undre värld, där faror lurar runt varje hörn.

Kliv in i Londons kriminella undre värld

I Blood & Truth spelar du som Ryan Marks, en dödlig SAS-soldat som plötsligt behöver återvända hem till London efter sin fars död – som visar sig vara ledaren i en av Londons mäktigaste kriminella familjer. Men det finns inte mycket tid för att sörja - ett rivaliserande gäng ser din fars död som ett tillfälle att ta över din familjs territorium - och snart kommer du att kämpa hårt för dina nära och kära.

Spelet är en hyllning till klassiska actionfilmer, förstklassigt skytte och till London som stad, där nästan hela spelet äger rum. SIE London Studio har använt geometrisk data från London för att få staden att se levande ut. Allt du ser i spelet är baserat på data och bilder från verkligheten – så att Storbritanniens största stad kan upplevas genom PlayStation VR.

SIE London Studio har dessutom rådfrågat tidigare SAS-soldater för att få en känsla av hur skjutvapen bör kännas i VR och hur militär personal uppträder. Dessutom har skådespelare, bland annat Storbritanniens mest kända skådespelare Colin Salmon, tagits in för att bygga karaktärer genom full-body motion capture i alla scener. Sist men inte minst har SIE London Studio teamat upp med några av Storbritanniens mest framträdande grime-artister i skapandet av spelets soundtrack.

Bli en actionhjälte

I Blood & Truth får du uppleva hur det känns att vara mitt i en explosiv actionfilm. Rör dig sömlöst genom nivåerna och använd PlayStation Move-kontrollerna för att interagera med miljön: sikta, skjut och hämta manuellt upp magasin för att ladda om dina vapen.

Läs mer om Blood & Truth här.

Vi på Sony Computer Entertainment Europe står på spelarnas sida. Sedan 1995 har vi försett spelare över hela världen med otroliga upplevelser, sagolika äventyr och tusentals figurer – och kastat ut spelarna i en värld där universums öde ligger i deras händer.