Pressmeddelande -

Ny GUINNESS WORLD RECORDS-titel: Den största samlingen människor klädda som Spider-Man

18 september 2018 – Under söndagen tog 547 människor tillsammans en officiell GUINNESS WORLD RECORDS™-titel för Den största samlingen människor klädda som Spider-Man. Bedriften ägde rum på Comic Con i Stockholm för att fira lanseringen av Marvel’s Spider-Man till PlayStation®4.

- Det var fantastiskt att se en så stor uppslutning av dedikerade fans. Jag vill tacka alla som deltog – tillsammans kan vi glädjas åt att vara förevigade i historieböckerna och innehavare av en GUINNESS WORLD RECORDS titel, säger Kjetil Walseth, Nordic 1st Party Marketing Manager på Nordisk Film Distribution och PlayStation Nordic.

Det tidigare rekordet uppnåddes 2015 i Sydney, med 438 personer utklädda till den maskerade hjälten. Denna gång deltog hela 547 personer – som alla bar en dräkt i helt ny design inspirerad av dräkten från Marvel’s Spider-Man till PS4, med ett vitt spindelemblem på bröstet.

Försöket att ta en officiell GUINNESS WORLD RECORDS-titel arrangerades av PlayStations distributör Nordisk Film Distribution i samarbete med Marvel Entertainment, LLC, Comic Con Stockholm och GameStop Nordic.

Om Comic Con
Comic Con Stockholm är Nordens mest spännande popkultur-show och är Sveriges enda show som sammanför en så bred skara av kategorier inom popkulturen, bland annat: film, gaming, tecknat, animerat, TV, prylar, kläder och leksaker. Comic Con Stockholm, powered by Gamestop, äger rum på Kistamässan mellan 14–16 september 2018.

Om Gamestop
GameStop är en spelvaruförsäljare av utvalda varumärken och erbjuder den senaste tekniken till ett bra pris och på ett enkelt sätt. Vi är en global återförsäljare av TV-spel för flera olika plattformar, popkultur-samlingar, konsumentelektronik och trådlösa tjänster, verksamma i över 7 200 butiker i 14 olika länder inom Europa, Kanada, Australien och USA.

Om Marvel’s Spider-Man
I Marvel’s Spider-Man, utvecklat för PS4 av Insomniac Games får du utforska ett nytt kapitel i Marvel’s Spider-Man-universum som en mer erfaren Peter Parker. Med en av historiens mest ikoniska superhjältar innehåller Marvel’s Spider-Man akrobatiska förmågor, improvisation och ett nätslungande som väggklättraren är känd för, men samtidigt introduceras nya element som aldrig tidigare skådats i ett Spider-Man-spel.

Om Marvel Entertainment
Marvel Entertainment, LLC, ett helägt dotterbolag till The Walt Disney Company, ett av världens mest framstående seriefigurs- och underhållningsbolag, med över 8 000 seriefigurer i en mängd olika produktioner som spänner sig över 75 år. Marvels seriefigurfranchise sträcker sig inom underhållning, licensiering och publicering. För mer information besök marvel.com © 2018 MARVEL.