PLAYSTATION®CLASSIC lanseras globalt den 3 december

19 september 2018– Sony Interactive Entertainment (SIE) presenterade i dag lanseringen av PlayStation®Classic, en spelkonsol i miniformat som liknar den första PlayStation®-konsolen och har 20 förinstallerade originalspel*1. Konsolen kommer att lanseras i Japan, Nordamerika och Europa den 3 december 2018.

Den första PlayStation konsolen lanserades i Japan den 3 december 1994 och hade banbrytande innovationer som 3DCG-rendering i realtid och CD-ROM. Den fick en enorm inverkan på hela spelbranschen under 1990-talet och framåt.

PlayStation Classic är utformad för att efterlikna PlayStation. Den har samma knapplayout, handkontroll och produktkartong*1, men är 45 % mindre än den ursprungliga konsolen. Konsolen har 20 förinstallerade*2 PlayStation®-spel*3, bl.a. Final Fantasy® VII (SQUARE ENIX Co., LTD.), Jumping Flash! (SIE), R4 RIDGE RACER TYPE 4, Tekken 3 (BANDAI NAMCO Entertainment Inc.), och Wild Arms (SIE). PlayStation Classic är perfekt för nostalgiska PlayStation fantaster som älskade den ursprungliga PlayStation, men också för spelare som aldrig har spelat PlayStation och vill uppleva de klassiska PlayStation spelen från 1990-talet.

Med PlayStation Classic ingår en HDMI™-kabel för anslutning till externa skärmar (t.ex. en tv) och en USB-kabel*4 som måste anslutas till en USB AC-adapter (säljs separat) för strömtillförseln. Vissa spel går att spela med eller mot vänner med de två handkontroller som medföljer konsolen.

SIE fortsätter att expandera sitt programvarusortiment för olika PlayStation plattformar och sina nätverkstjänster – allt för att leverera underhållningsupplevelser som bara är möjliga med PlayStation.

I Europa kommer PlayStation Classic vara tillgängligt från tillverkarens rekommenderade pris på € 99,99, men lokala priser kan variera.

PlayStation®Classic

Produktnamn PlayStation®Classic
Produktkod Europa: SCPH-1000R
Lanseringsdatum 3 december 2018
Innehåll 1 PlayStation®Classic 2 handkontroller 1 HDMI™-kabel

1 USB-kabel*4

Tryckt material

Upphovsrätt ©Sony Interactive Entertainment Inc. Med ensamrätt. Utformning och specifikationer kan ändras utan förvarning.

Specifikationer

Produktnamn PlayStation®Classic
Produktkod SCPH-1000R-serien
Videosignal 720p, 480p
Ljudutsignal Linjär PCM
Ingång/utgång HDMI™-utdataport USB-port (Micro-B)*4 2 handkontrollsportar
Effekt 5 V likström/1,0 A
Maximal nominell effekt 5 W
Yttermått Ca 149 x 33 x 105 mm (bredd x höjd x djup) (exklusive handkontroller)
Vikt Konsol ca 170 g Handkontroll ca 140 g
Driftstemperatur 5–35 °C

*Utformning och specifikationer kan ändras utan förvarning.

*1 Utseendet på produktkartongen skiljer sig beroende på vilken region produkten säljs i.

*2 Medföljande speltitlar kan skilja sig beroende på i vilken region produkten säljs.

*3 Speltitlar kan inte läggas till genom nedladdning eller på annat sätt. Tillbehör till PlayStation®, till exempel minneskort, går inte att använda med PlayStation®Classic. *4En kommersiellt tillgänglig USB AC-adapter (säljs separat) krävs för att konsolen ska kunna användas. Använd en AC-adapter med stöd för 5 V, 1,0 A USB (typ A). Det finns dock ingen garanti för att alla AC-adaptrar är kompatibla med konsolen.