Pressmeddelande -

Invigningen av Yrkes-VM 2017 i Abu Dhabi följs på plats av inspirationsplattformen YRMiS

Ikväll hålls invigningen av Yrkes-VM 2017 i Abu Dhabi - en av världens största tävlingar. Mästerskapet inleds med att cirka 1300 tävlande från hela världen vandrar in i arenan inför alla besökare. På plats i Abu Dhabi finns inspirationsplattformen YRMiS för att stötta det svenska Yrkeslandslaget, som består av 27 yrkesskickliga ungdomar som i år tävlar inom 26 olika yrken.

Yrkes-VM 2017 är den 44:e upplagan av WorldSkills Competition och invigs idag, den 14 oktober, i Abu Dhabi. Mästerskapets tävlingar startar imorgon och följs då av fyra långa tävlingsdagar i hård konkurrens. På torsdag den 19 oktober avgörs mästerskapet som avslutas med en prisceremoni.

På plats under invigningen i Abu Dhabi för att stötta det svenska Yrkeslandslaget är inspirationsplattformen YRMiS.

-Vi är väldigt glada över att kunna vara på plats för att heja på vårt svenska Yrkeslandslag. WorldSkills är ett utmärkt sätt att synliggöra samt höja kvalitén och statusen för yrkesutbildningar, vilket är en fråga som vi på YRMiS verkligen brinner för, säger Marja Witt, VD YRMiS.

-Det finns ett härligt engagemang och stor kunskap hos det svenska Yrkeslandslaget. WorldSkills är en fantastisk tävling som visar upp många olika spännande yrken. Under de kommande dagarna kommer mängder av kunskap och olika erfarenheter kunna utbytas mellan de tävlande länderna, avslutar Marja.

Med på plats finns även YRMiS systerföretag Swekläder AB, som levererar högkvalitativa arbets- och yrkeskläder samt personligt skydd. Swekläders arbetskläder kunde senast ses bäras av tävlande under Yrkes-EM i Göteborg 2016.

För mer information, kontakta Marja Witt, VD YRMiS: marja@yrmis.se

• swekläder
  • gymnasiebasen
  • yrmis

YRMiS AB är en plattform som vägleder och inspirerar människor till genomtänkta studie- och yrkesval, med hjälp av kortfilmer samt genom Gymnasiebasen – där alla gymnasieutbildningar finns samlade på ett och samma ställe.

YRMiS AB riktar sig till dig som står inför ett val, oavsett om du ska välja gymnasium, eller omskola dig i vuxen ålder. Vi ingår i Plintab AB.

Plintab AB:s företagskoncern är ett familjeföretag med lång erfarenhet, som erbjuder helhetslösningar inom lager, logistik, bemanning och rekrytering. Vi är ett företag med hjärna och hjärta, som under många år lyckats få ut människor i jobb - vi vill ge alla en chans att komma ut i arbetslivet.

Dotterbolag är YRMiS AB, Swekläder AB, Vikarieförmedlingen AB, Plintab Personal AB samt Hushållsnära Tjänster AB.

För mer information se: www.yrmis.se, www.gymnaisebasen.se

Joacim Witt Sjöström

Presskontakt VD Plintab Personal AB, Swekläder AB