Är Plymouthbröderna en sekt?

Är Plymouthbröderna en sekt?

För att svara på frågan behöver vi först reda ut hur en sekt definieras och varför begreppet idag har fått olika innebörder i olika sammanhang. Religionsvetenskapen har en definition och uppsättning kriterier för vad en sekt är, men media använder begreppet på ett helt annat sätt.

Sekter enligt religionsvetenskapen
Religionsvetenskapen har ett antal kriterier förvad som utgör en sekt. De kan skilja sig åt beroende på vilken forskare du frågar, men ett par karaktärsdrag är genomgående.

Till att börja med definieras en sekt oftast som en grupp som brutit sig ut ur ett större religiöst samfund, vanligtvis ur statskyrkan i ett land. Om vi stannar där så uppfyller Plymouthbröderna, som bröt med den kristna kyrkan i Storbritannien i slutet av 1800-talet, det kriteriet. Men det gör även Pingstkyrkan, Sjundedagsadventisterna och de tre frikyrkosamfund som idag utgör Equmeniakyrkan för att nämna några exempel.

”Generellt sett är det [en sekt] en grupp som har brutit sig loss från en större grupp och format en egen teologi där de lägger stor vikt vid vissa saker. Det gjorde Plymouthbröderna redan på 1800-talet.”, sa Sanja Nilsson, doktor inom religionssociologi vid Högskolan i Dalarna, till Hallandsposten i februari 2023.

Vidare anger flera av de framstående forskarna inom religionsvetenskapen att en sekt är totalitär, den kräver alltså totalt engagemang och söker styra individens liv och ekonomi utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer. Detta stämmer inte alls in på Plymouthbröderna, där en stor del av medlemmarna driver egna framgångsrika företag och där det enda som ges totalt engagemang är den egna familjen.

Ett tredje exempel på ett tydligt karaktärsdrag hos en sekt är enligt religionsvetenskapen att rekrytera nya medlemmar. Även detta är något som helt saknas hos Plymouthbröderna. Det finns ett visst mått av ambition att missionera men Plymouthbrödernas syfte är inte att locka till sig nya medlemmar utan målet är att förmedla det kristna budskapet. I sammanhanget ska det dock påpekas att Plymouthbröderna inte är en stängd rörelse utan nya medlemmar är välkomna.

Sekter i media
Till skillnad från den religionsvetenskapliga definitionen tenderar media att använda begreppet sekt uteslutande med en negativ klang för att beskriva en grupp eller ett religiöst samfund som är skadligt för medlemmarna eller omvärlden. Medias definition skiljer sig alltså från vetenskapens, som inte lägger någon som helst värdering i hur individer eller samhälle påverkas, varken positivt eller negativt.

Den italienska religionssociologen och forskaren dr. Massimo Introvigne är troligen den som har fördjupat sig mest i Plymouthbröderna och följt samfundet under många år och i flera länder inklusive Sverige. Hans forskningsområde är nya kristna rörelser och han har ägnat en stor del av sin tid till att studera och förstå Plymouthbröderna. Han menar att Plymouthbröderna PBCC är en sekt inom kristendomen, det vill säga en grupp kristna med sina egna övertygelser. Plymouthbröderna är enligt dr. Introvigne däremot inte en sekt så som begreppet används i media eftersom det betecknar grupper som rutinmässigt begår brott eller sannolikt kommer att begå brott, vilket snarare är ett karaktärsdrag för vad som bör kallas kult. Den beskrivningen passar enligt dr. Introvigne uppenbarligen inte in på Plymouthbröderna.

I studien Introduction: The Study of the Plymouth Brethren Christian Church där dr. Introvigne är en av författarna, förklaras hur media har slagits samman termerna “sekt” och “kult”, och hur det förvrider framställningen av Plymouthbröderna och liknande religiösa rörelser.

“What exacerbates the difficulty with defining the PBCC is the general conflation of the terms ‘sect’ and ‘cult’ in popular parlance. This is particularly common in journalistic accounts and does little to provide clarity, but rather fuels misconceptions about the PBCC and provides barriers to genuine attempts to understand and research the group – not least in removing it from its historical moorings in evangelical Protestant Christianity”.

Även Sanja Nilsson, doktor inom religionssociolog, belyser samma problematik i artikeln i Hallandsposten i februari 2023:

”Utifrån ett religionssociologiskt perspektiv och rent organisationsmässigt så klickar de [Plymouthbröderna] absolut in på sektbegreppet. Problemet är att detta jämställs med något farligt och dåligt, och det får man kanske klura lite på.”

De amerikanska sociologerna William Bainbridge och Rodney Stark differentierar sekter och kulter med att sekter är produkter av religiös schism och upprätthåller därför en kontinuitet med traditionella föreställningar och seder, medan kulter uppstår spontant kring nya trosuppfattningar och seder. Några vanligt förekommande skillnader mellan en sekt och en kult:

• Medlemmar i en sekt lever i det allmänna samhället medan medlemmar i en kult vanligtvis lever isolerade bort från sina familjer som inte tror på eller accepterar deras lära.
  • Kultmedlemmar är vanligtvis helt lydiga och beroende av sin ledare medan medlemmar i en sekt är självständiga.
  • Vissa sekter har blivit brett accepterade och erkända av andra religiösa grupper och de flesta regeringar medan kulter inte blir accepterade.

Det handlar alltså om en begreppsförvirring där termen sekt har förvridits i media till att automatiskt innebära något destruktivt och skadligt, medan religionsvetenskapen snarare använder termen sekt för att beskriva och definiera olika nya (och äldre) religiösa rörelser som valt att forma en egen teologi i stället för att följa den allmänt rådande.

Andra definitioner
En googling på termen sekt ger ytterligare tolkningar och definitioner. På Wikipedia-sidan för sekt förstärks bilden av hur ordets innebörd har förvridits:

”I svenska språket, liksom i det tyska språket, har ordet sekt kommit att få en negativ klang, vilket gjorde att en del forskare, som skriver på dessa språk, undviker ordet och betecknar fenomenet med andra termer.”

Även den digitala lärarresursen SO-rummet lyfter problem med hur termen har olika definitioner i olika kontexter:

”Begreppet sekt är mycket omtvistat och kan ha en relativt bred betydelse. Begreppet har även blivit ett populärt ord i media och används där oftast i en negativ bemärkelse. Benämningens negativa och känsliga laddning gör att flera religiösa rörelser försöker undvika att bli kallade för sekt […] Eftersom de mest extrema sekterna oftast är de som utmålas i mediala sammanhang skapar det förutfattade meningar om vad en sekt egentligen innebär. Ordet sekt blir därför såpass laddat att det kan uppfattas som enbart negativt, vilket inte alltid behöver vara fallet.”

Sammanfattning är det tydligt att det existerar en begreppsförvirring kring ordet sekt, att media ofta använder det felaktigt, och att det därmed blir svårt att svara på frågan om en viss religiös inriktning eller frikyrka är en sekt eller inte – det beror helt enkelt på utifrån vilka kriterier och definitioner frågan ställs.

Varför anses Plymouthbröderna vara en sekt?
Att Plymouthbröderna ofta beskrivs som en sekt i svensk media går främst att härledas till tre anekdotiska vittnesmål som de senaste årtiondena fått medialt utrymme.

Det första vittnesmålet är boken Sekternas sekt som utkom 1986. Boken är en personlig reflektion skriven av en släkting till en familj som är medlemmar i Plymouthbröderna och tar sitt avstamp i 1960-talet. På den tiden var Plymouthbröderna mer isolerat från omvärlden än idag då nya generationer av medlemmar i långt större utsträckning engagerar sig i de samhällen där de lever samtidigt som kyrkan som helhet är mer öppet både mot samhället i stort och de lokalsamhällen där medlemmarna lever.

Det andra vittnesmålet är en kvinna vars familj lämnade sin församling år 1998 och hennes känslor kring det. År 2007 valde en ung man att gå ur Plymouthbröderna vilket är det tredje vittnesmålet som media ibland skriver om.

Det är alltså dessa tre anekdotiska vittnesmål som återkommande används som källor i majoriteten av fallen där Plymouthbröderna genom åren har omskrivits i svensk media, och därmed bidragit till att sprida bilden av att Plymouthbröderna skulle vara en illasinnad sekt, eller vad religionsvetenskapen skulle kalla en kult.

Svaret på frågan: Är Plymouthbröderna en sekt?
Hur kan då religionsvetenskapen och de fåtal vittnesmål som presenteras i media skilja sig åt så radikalt? Det upplevda och subjektiva är ofta starkare berättelser än vetenskapliga fakta. Åtminstone utifrån det mediala perspektivet som många gånger söker enkla förklaringar på svåra frågor.

Bilden av Plymouthbröderna som media förmedlar är en sammanslagning av begreppen sekt och kult, vilket i sig är väldigt missvisande. Detta mediala grepp underbyggs av tre anekdotiska berättelser för att skapa ett intressant och sensationslystet narrativ.

Religionsvetenskapen definierar Plymouthbröderna som en starkt konservativ kristen rörelse som passar in på vissa av vetenskapens kriterier för en sekt, på samma sätt som exempelvis Pingstkyrkan och andra svenska frikyrkor. Men religionsvetenskapen är tydlig med att Plymouthbröderna inte passar in på den definition av sekt som används i media – det vill säga en kult med inbyggda destruktiva avsikter som är skadlig för både medlemmarna och omvärlden.

Plymouthbröderna är en konservativ kristen kyrka som grundades för över 180 år sedan och har över 300 lokala församlingar i 18 länder runt om i världen. Kyrkan har alltid haft ett aktivt välgörenhetsarbete och har sedan 20–30 år tillbaka utvecklats till en mer öppen rörelse. Medias bild av kyrkan har dock inte följt med utvecklingen. Plymouthbrödernas medlemmar är välintegrerade i och bidrar positivt till det svenska samhället genom att driva framgångsrika företag. Precis som andra religiösa minoriteter vill de respekteras för sin kultur och sina traditioner.

Läs mer: Fakta och fördomar om begreppet sekt och Plymouthbröderna

Referenser:

Introduction: The Study of the Plymouth Brethren Christian Church, The Journal of CESNUR, Volym 5, utgåva 2, mars - april 2021, https://cesnur.net/wp-content/uploads/2021/03/tjoc_5_2_1_introduction.pdf

Stark, Rodney; Bainbridge, William Sims, 1987. The Future of Religion: Secularization, Revival and Cult Formation