Volontärer från Plymouthbrödernas välgörenhetsorganisation Rapid Relief Team (RRT) i Queensland, Australien

Nyhet -

Australienska volontärer från Plymouthbrödernas Rapid Relief Team hjälper till att skydda Maryboroughs invånare

Volontärer från Plymouthbrödernas välgörenhetsorganisation Rapid Relief Team (RRT) i Queensland, Australien, agerade snabbt när översvämningar nyligen närmade sig Maryboroughs regionala centrum.

RRTs helt nya "Rapid Sand Bagger" användes för första gången och producerade över 6 000 sandsäckar för att hjälpa lokala företag och invånare att skydda sina hem och butiker från den stigande vattennivån.

Sammanlagt användes över 100 ton sand för att fylla de välbehövliga sandsäckarna.

Samtidigt delade volontärer från kyrkan ut över 1 000 varma måltider till de lokala invånarna och räddningspersonalen som hjälpte dem att hantera de allvarliga översvämningarna som hotade deras hem och företag.

Plymouthbröderna grundade RRT 2013 för att förkroppsliga sina värdegrunder - omsorg och medkänsla. RRT bemannas av kyrkans volontärer som tillhandahåller cateringtjänster vid en rad välgörenhetsevenemang och nödsituationer. Tidigare har RRT exempelvis serverat mat till hemlösa i Göteborg, delat ut Prison Packs i fängelser och samlat in över 90 000 kronor till Barncancerfonden.

Globalt har RRT över 14 500 volontärer och verkar i Australien, Storbritannien, Nya Zeeland, Frankrike, USA, Kanada, Sverige och Tyskland.