Välgörenhetsorganisation har skickat över en miljon måltider till Ukraina

Välgörenhetsorganisation har skickat över en miljon måltider till Ukraina

Välgörenhetsorganisationen Rapid Relief Team (RRT) har nu levererat måltid nummer en miljon till ukrainska flyktingar i en enorm internationell insats under kodnamnet “Operation 322”, som också inkluderar bistånd från RRT Sverige.

RRT lanserade Food Box-programmet den 4 mars, bara en vecka efter Rysslands invasion, och hade matlådor på plats en vecka senare.

Volontärer från bland annat Småland har tillagat och packat måltiderna i 45 000 RRT-matlådor, som innehåller antingen 12 eller 24 måltider var, varav måltid nummer en miljon blev levererad denna veckan.

Lastbilarna, som är fyllda med matlådorna och andra viktiga föremål, tar dem till gränsen mellan Polen och Ukraina där myndigheter, militär eller andra välgörenhetsorganisationer tar emot dem. Därifrån skänks matlådorna och andra viktiga föremål till ukrainska flyktingar i Polen, samt skickas till olika destinationer i Ukraina för att delas ut till människor som drabbats av krisen.

I städer som har ockuperats av Ryssland, lämnas matlådorna till militärläger som är 25 km bort, där modiga kvinnor och äldre människor cyklar för att samla dem i ryggsäckar – under konstant hot för att bli skjutna.

Food Box-insatsen vid namnet "Operation 322", vilket står för mars 2022, är RRT:s reaktion på den humanitära krisen som har drabbat Ukraina. För att ge en uppfattning om omfattningen av krisen, har RRT, som är en global välgörenhetsorganisation, levererat fler måltider till Ukraina på mindre än tre månader än de levererade över hela världen under coronautbrottet 2021.

"Att inte behöva oroa sig över nästa måltid kan verkligen vara en stort lättnad för dem som har det tufft, och vi är tacksamma för att detta initiativ har kunnat hjälpa till på ett litet sätt", berättar David Klingenberg från RRT Sverige.

"Som så många andra var medlemmarna i RRT förskräckta över vad som händer i Ukraina, och vi bestämde vi oss för att omsätta medkänsla till handling”, fortsätter David Klingenberg.

"Medan andra bestämde sig för att skänka kläder, pengar och annat stöd, insåg vi att tillhandahålla mat och näring till människor i en sådan svår situation, var något vi kunde göra för att hjälpa snabbt”, avslutar David Klingenberg.

Rapid Relief Team är en välgörenhetsorganisation med tillknytning till den kristna kyrkan Plymouth Brethren Christian Church, Plymouthbröderna.

I Europa packar teams på upp till 75 volontärer så många som 5 000 måltider per natt i hemliga lagerlokaler – platserna avslöjas inte, för att operationen inte kan utsättas för störningar eller skada.

RRTs Food Boxes innehåller en mängd icke-fördärvliga livsmedel med lång livslängd som är lätta att tillaga och äta.

I feedback från partnerorganisationerna nämns det bland annat att de små detaljerna i matlådorna, som choklad och te, betyder mycket för människor som inte har någonting.

RRTs Food Box-program har pågått i fyra år, och RRT genomför en årlig undersökning för att säkerställa att de möter de verkliga behoven.

De utvecklades ursprungligen av RRT i Nya Zeeland som ett hjälpmedel för att stödja dem som flyr från våld i hemmet eller behöver hitta kortvarigt akutboende, men programmet har utökats avsevärt sedan dess.

Under de två senaste åren har mottagarna av RRT-matlådorna även inkluderat arbetare med korttidsanställningar, äldre som isolerar sig hemma på grund av Covid-19, samt till dem som har drabbats av skogsbränder, översvämningar och torka.

Medieförfrågningar: David Klingenberg, david.klingenberg@rrtglobal.org

Om Rapid Relief Team

Plymouthbröderna startade RRT 2013 för att uttrycka kyrkans principer om omsorg och medkänsla. RRT är bemannat av kyrkans volontärer som tillhandahåller catering vid en rad välgörenhetsevenemang och nödsituationer.

Globalt har RRT mer än 14 500 volontärer och verkar i Sverige, Danmark, Australien, Storbritannien, Nya Zeeland, Frankrike, USA, Kanada och Tyskland.