Parkering Malmö har skrivit avtal med två biltvättsföretag, Bringwash och Woshapp, och erbjuder sina abonnemangskunder gratis hållbar biltvätt.

Nu ska biltvätten komma till bilen, inte tvärtom!

Parkering Malmö vill bidra till ett hållbart samhälle. Vi är därför glada och stolta över att i sex av våra P-hus nu erbjuda våra abonnemangskunder hållbar biltvätt utan extra kostnad. Den hållbara biltvätten innebär att biltvätten kommer till bilen och inte tvärtom, vilket tar bort onödiga, korta bilresor. Hela biltvätten genomförs utan vatten där smutsen tas bort med speciella mikrofiberdukar som sedan rengörs och återanvänds. En sådan hållbar biltvätt sparar ca 200–300 liter dricksvatten. Det tycker vi är bra!

Parkering Malmö har skrivit avtal med två leverantörer, Bringwash AB och Woshapp AB, som utför tjänsten med start den 15 februari, 5 timmar en dag per vecka i varje P-hus. De parkeringshus som kommer att få den hållbara biltvätten är P-huset Godsmagasinet, P-huset Anna, P-huset Södervärn, P-huset Bagers Plats, P-huset Fullriggaren och P-huset Hyllie Allé. Urvalet har gjorts utifrån kundunderlag och behov, där till exempel P-huset Hyllie redan har en biltvätt, och där kundunderlaget i övriga anläggningar inte är så stort.

- Idén med det nya konceptet för biltvätt kom utifrån ett hållbarhetstänk. Vi ville bidra till att både ta bort onödiga resor, och att spara på dricksvattnet. Det gör vi nu när biltvätten kommer till bilen. Den hållbara biltvätten är också cirkulär och utförs utan att man tillför vatten. Något vi tycker är jättebra, säger Michael Olsson, VD.

- Då detta är ett nytt koncept vet vi dock inte riktigt hur stor efterfrågan på tjänsten kommer att bli. Avtalet med leverantörerna är skrivet på ett år och efter det kommer den hållbara biltvätten att utvärderas. Då tittar vi på om det finns behov av justeringar i omfattning eller annat. Till dess är jag övertygad om att kunderna kommer att tycka att den hållbara biltvätten är en positiv mervärdestjänst, avslutar Michael Olsson.

Hållbar biltvätt

Den hållbara biltvätten är en utvändig underhållstvätt som tar ca 30 minuter. Kunderna behöver inte göra mer än att boka tvätten och ange var bilen står. Sedan sköter leverantören resten och bilarna tvättas där den står parkerad på p-platsen i respektive parkeringshus.

Tvättarna utförs med en speciell mikrofiberduk som tar bort smuts utan att vatten behöver tillsättas. Ett miljömärkt, ph-balanserat och skyddande rengöringsmedel sprayas på fordonets yta. Medlet löser upp smuts inom några minuter och gör det väldigt lätt att ta bort med hjälp av speciella mikrofiberdukar. Rengöringsmedlet innehåller även skyddande och kvalitativa komponenter som får fordonet att glänsa. Dessa mikrofiberdukar rengörs och återanvänds vilket gör att tvätten även är cirkulär. Vid varje biltvätt som utförs utan vatten sparas ca 200-300 liter dricksvatten.

Mer information

Här kan du läsa om hur våra abonnemangskunder ska boka den hållbara biltvätten>>

Vill du veta mer om hållbar biltvätt kan du läsa på respektive leverantörs hemsida:
www.woshapp.se
www.bringwash.se