P-huset Hyllie, exteriör

Mobilitetsrapport föreslår fortsatt utredning

I samband med Malmös stads budget 2020 fick Parkering Malmö tillsammans med tekniska nämnden och kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att omvandla Parkering Malmö till Mobilitet Malmö och i samband med detta omvandla parkeringshusen till mobilitetshus. Utredningsrapporten, som lämnades in slutet av 2020, har nu behandlats i både tekniska nämnden och kommunstyrelsen, och ska hanteras av Kommunfullmäktige den 31 mars. Kommunstyrelsen föreslår fortsatt utredning för lyckat resultat i Malmös mobilitetssatsning.

Annika Fernlund, avdelningschef för Fastighet och bygg, som har arbetat med mobilitetsutredningen för Parkering Malmös räkning, berättar:
- Parkering Malmös huvuduppgift var att identifiera nya affärserbjudanden kopplat till mobilitet, och titta på möjligheten att gå från ”parkeringsbolag till möjliggörare för hållbar mobilitet”.

Mobilitetshus med delningstjänster

I mobilitetshusen kommer det förutom fordonsparkering finnas plats och infrastruktur för delningstjänster, såsom bilpool, lånecyklar och elsparkcyklar. Genom att möjliggöra byten mellan bil och gång, cykel eller annan mikromobilitet kan Parkering Malmö bidra till att göra det enklare för parkören att komma till sin slutdestination med hjälp av hållbara trafikslag.

I uppdraget formulerades tre huvudsakliga målgrupper som särskilt viktiga:
- Malmöbor i brådskande behov av fordon för körning inom staden
- Malmöbor som gör längre utflykter
- Pendlare och besökare

Affärsmöjligheter och kunderbjudanden

Arbetet med att identifiera bolagets affärsmöjligheter, kunde sammanfattas i fem erbjudanden:
• Erbjudande till mobilitetstjänsteföretag
• Mobilitetsköpserbjudande till byggherrar
• Mobilitetserbjudande till staden
• Mobilitetstjänster i egen regi
• Kombinerad mobilitet (MaaS – mobility as a service)

- I vår utredning kom vi till slutsatsen att det absolut är möjligt att genomföra den bolagsomvandling som efterfrågas. Parkering Malmö har redan idag samarbeten med flera spännande mobilitetstjänsteföretag, såsom bilpoolsföretagen M, GreenMobility och Our Green Car samt mobila biltvättleverantörer som Bringwash och Woshapp, berättar Annika Fernlund.

- Att bredda Parkering Malmös uppdrag från att hyra ut, förvalta och bygga nya parkeringsplatser till att vara en möjliggörare för hållbar mobilitet skulle ge oss möjlighet att bidra ytterligare till Malmö stads övergripande mål och vision, säger Michael Olsson, VD på Parkering Malmö.

Förslag på fortsatt utredning

En central insikt från utredningen är att det krävs ett breddat perspektiv och flera involverade parter för att omvandlingen av Parkering Malmö och bolagets parkeringsanläggningar ska få önskad effekt.

- I vår utredning pekar vi på vikten av att involvera andra parter, såsom ansvariga förvaltningar för översiktsplanering, miljöprogram, energistrategin, trafik- och mobilitetsplan och parkeringspolicy samt att forma en gemensam målbild och vision för Malmös mobilitetsarbete. Vi kom även fram till att mobilitetserbjudandena måste spridas ut i stadsrummet för att uppnå önskad tillgängligheten och för att få full effekt. Vilken roll Parkering Malmö kommer att ha i den frågan är en punkt som kommer att behöva utredas vidare, berättar Annika Fernlund.

Som resultat av utredningen föreslog kommunstyrelsen under sitt sammanträde den 10 mars att kommunfullmäktige ska ge uppdrag åt berörda nämnder och bolag att arbeta vidare med de förslag och rekommendationer som återfinns i rapporten samt att senast oktober 2021 återkomma med ett förslag på genomförandeplan.

Ett förändrat uppdrag framöver skulle kunna innebära ett namnbyte av Parkering Malmö till Mobilitet Malmö, vilket kommer att utredas i det fortsatta arbetet.

På Malmö stads hemsida kan du läsa mer om mobilitet.
Mobilitet Malmö öppnar upp för delade trafiktjänster
Nya riktlinjer för mobilitet och parkering i Malmö - Malmö stad (malmo.se)