Parkering Malmö satsar på digital parkering och inför digitala p-tillstånd

Parkering Malmö satsar på digital parkering och inför digitala p-tillstånd

Från och med årsskiftet 2019/2020 går Parkering Malmö över till digital parkering. Det innebär att parkeringsautomaterna blir biljettlösa, de fysiska p-tillstånden försvinner och att parkeringsövervakning kommer att ske genom scanning av fordonens registreringsnummer. − Digital parkering innebär smidigare och enklare parkering för våra kunder, men även bättre arbets-miljö för våra anställda samt att det sparar miljön, berättar Michael Olsson, VD på Parkering Malmö.

Parkering Malmö skickar ut ca 13 000 parkeringstillstånd varje månad till sina abonnemangskunder. Utslaget på ett år är det en omfattande hantering av parkeringstillstånd, som Parkering Malmö nu effektiviserar med en lösning för digital parkering. För kunder som hyr en fast plats eller har parkering i en anläggning med bom-system fungerar parkeringen som vanligt. Men, för övriga månadskunder kommer det fysiska parkerings-tillståndet, som idag läggs i bilen, att ersättas med ett digitalt tillstånd, som kunderna själva kommer att kunna hantera i en nyligen lanserad kundportal.

Registrera i kundportalen senast 15 december

− Berörda abonnemangskunder måste senast den 15 december ange aktuellt registreringsnummer i kundportalen. Om inget registreringsnummer har angetts i kundportalen saknas den information som behövs för att våra parkeringsvakter ska kunna läsa av att bilen har tillstånd att parkera på platsen, berättar Iréne Johansson, projektledare för digital parkering på Parkering Malmö.

− En av fördelarna med digital parkering är att du slipper lägga ett fysiskt bevis i bilrutan för din parkering. Det underlättar till exempel för de hushåll som har två bilar och som delar på en p-plats. Med den digitala lösningen ändrar du till aktuellt registreringsnummer med en enkel manöver i kundportalen, berättar Iréne.
− För att göra övergången så smidig som möjligt har vi försett våra kunder med detaljerad information samt lagt upp information och färdiga ”Frågor & Svar” på vår hemsida. Vi har också rustat med extrapersonal i vårt Kundcenter för att kunna vägleda de som ändå är osäkra på tillvägagångssättet, berättar Iréne.

Sedan tidigare i höst har knappt tusen av Parkering Malmös kunder redan fått prova på den digital parkeringslösningen.
− Införandet av digital parkering är ett av de största projekt vi haft i bolaget de senaste åren. Det är många system och processer som ska integreras, och övergången till den digitala lösningen måste ske smidigt utan att påverka våra kunder negativt. Därför valde vi att börja med en initialt mindre lansering, och efter positiva erfarenheter från denna, hoppas vi nu på att kunna genomföra den stora lanseringen vid årsskiftet med lika gott resultat, berättar VD Michael Olsson.

För mer information kontakta;
Michael Olsson, VD Parkering Malmö. E-post: michael.olsson@pmalmo.se. Mobil 073-448 20 04

Iréne Johnsson, fastighetsansvarig Parkering Malmö samt projektledare Digital parkering.
E-post: irene.johnsson@pmalmo.se. Mobil 0704-34 18 87