PMC Group – ”Norden som bas med världen som marknad”

PMC Group har nyligen förvärvat den indiska hydraulikleverantören Winstar, vilket ligger helt i linje med vår vision som byggs upp till kring vår
utveckling från att vara en dominerande aktör i Norden till att bli en
leverantör med global närvaro. Namnet på vår indiska verksamhet kommer att vara PMC Winstar.

Norden är en av de mest hydrauliktäta regionerna i världen, och vi är
övertygade att hydrauliken har en fortsatt viktig roll att fylla på vår hemmamarknad och här står vi väl rustade att behålla och utveckla vår position som den ledande aktören. Vi ser samtidigt att en stor del av
tillväxten hos våra kunder sker utanför Norden. Genom att följa med i kundernas internationella expansion med egna etableringar så ger vi oss själva förutsättningar till en fortsatt god tillväxt, samtidigt som vi hjälper våra kunder att säkerställa sin konkurrenskraft på nya marknader.
I de internationella expansionsplanerna ingår oftast att våra kunder ska hitta lokala leverantörer för att komma åt kostnadsfördelar, men detta medför också stora risker då nya leverantörer saknar erfarenheterna från tidigare
leveranser till kunden och det finns ofta en risk initialt förknippad med kompetens och leveranskvalitet. Genom att vi följer med våra kunder så säkerställer vi att vi inte tappar bort erfarenheter som uppkommit under det långa samarbetet på vår gemensamma hemmamarknad, och att vi kan fortsätta bidra med vår spetskunskap inom hydraulik.

Ett annat område där PMC söker en global etablering är inom ett antal utvalda nischer. Med vår stora erfarenhet från utveckling av hydrauliksystem åt många av världens mest krävande och framstående maskinbyggare så har vi skaffat oss expertkunskaper inom en rad områden, där vi är väldigt starka inte bara i en nordisk jämförelse utan ledande även i ett globalt perspektiv. Inom dessa nischer hittar vi nya applikationsområden där vår expertkunskap bidrar till befintliga och nya kunders utveckling.

Som en del i PMC Group så får PMC Hytech en global
närvaro med möjlighet att driva utveckling gentemot våra uppdragsgivare i norra Europa, men med möjlighet att producera och leverera från alla PMCs produktionsenheter i världen. Kvaliteten i en sådan produktionsöverföring mellan olika anläggningar säkerställer vi genom en väl beprövad transfereringsprocess, vår ”Production Transfer Process”.

Är detta intressant för dig så tag gärna kontakt med någon av våra säljansvariga.

• internationell expansion
  • global närvaro