Teamet består av Marcus Engqvist, Patricia Möller och Björn Persson

Poasana lanserar inredning för både ögat och örat

Nu lanserar Poasana den första kollektionen av A-klassade ljudabsorbenter som är anpassade för hemmiljö. Syftet är att göra det lätt att skapa god ljudmiljö och minska risken för ljudtröttet. Många spenderar mer tid i hemmet, där det ofta inreds för ögat medan vi glömmer hur ljudhälsan påverkar hur vi mår.

- Vi tillbringar mer tid i våra egna hem som ofta har öppen planlösning och saknar naturlig absorption av ljud. I många år har fokus legat på att förbättra ljudmiljön på arbetsplatserna, nu är det dags att rikta blicken mot det egna hemmet och förbättra ljudmiljön även där. Vi ska inte bara inreda för ögat utan även för örat, säger Poasanas VD Patricia Möller.

Studier visar att dålig ljudhälsa kan påverka vårt mående negativt. Det kan bli så illa att det ökar stressnivån och till och med ge sömnstörningar. När många spenderar mer tid i hemmet, där det generellt har varit mindre fokus på ljudhälsa, ökar riskerna. Boenden med öppna planlösningar, hårda ytor och avskalad minimalistisk inredning har inte bästa förutsättningarna för att skapa en god ljudmiljö.

Poasana har tagit fram produkter anpassade för hemmiljö och som kan passa i barnrummet, vid matplatsen eller på hemmakontoret. Att tänka på ljudmiljön i våra hem har släpat efter. Därför Poasana utvecklat A-klassade ljudabsorbenter speciellt anpassade för hemmet. De ska vara lätta att sätta upp, smälta in i inredningen och till och med utgöra en smakfull dekoration. Tanken är att alla ska kunna uppleva den lugna och sköna känslan av bättre akustik där hemma.

Produkterna har genomgått de hårda testerna på RISE (Research Institute of Sweden) och har blivit A-klassade som ljudabsorbenter. Det innebär att de har högsta möjliga förmåga att absorbera ljud och alltså undvika att reflektera det vidare. Ljudabsorbenterna tillverkas för hand i Sverige och är producerade av återvunnet restmaterial från lokal möbelindustri i Skåne.

- Det ska vara lätt att förbättra miljön även där hemma. Vi hoppas att våra utvecklade kollektioner kan passa många och göra det enkelt att skapa lugna hälsosamma miljöer i våra hem, säger Patricia Möller.

www.poasana.se

Instagram: @poasana_soundabsorption

Om Poasana

Poasana har utvecklat lösningar för bättre ljudhälsa med fokus på hemmiljö. Personerna bakom bolaget har stark förankring i Öresundsregionen. Björn Persson är expert inom akustik och produktion, Markus Engqvist är ingenjör med fokus på att ta idé till produkt och VD Patricia Möller har under många år arbetat med marknadsföring för innovationsbolaget Hövding. Produkterna är producerade i Sverige och är A-klassade genom de hårda testerna på RISE (Research Institute of Sweden).

Att leva låter och så ska det få vara. Ljud är liv, härliga samtal, springande fötter, skratt, gråt, bra musik men ibland kan det bara bli för mycket ljud, ljudnivån blir för hög och vi blir trötta, får huvudvärk och svårt att sova eller koncentrera oss. Våra moderna preferenser gällande avskalad form/design, öppen planlösning med stora fönsterpartier och hårda materialval gör att ljudmiljön försämras, Ljudet som vi skapar har ingenstans att ta vägen, det studsar runt och efterklangen gör vår hjärna trött.

Om Poasana
Poasana är ett nordiskt designföretag med ett funktionellt fokus. Poasana är sprunget ur idén om en hälsosam ljudmiljö som en viktig komponent för ökad livskvalité och allmänt välbefinnande. Vi erbjuder en hälsosammare ljudmiljö i det egna hemmet. Med stor hänsyn till estetik och hållbarhet.
Forskning visar att en förbättrad ljudmiljö minskar stress och förbättrar sömnen. Poasana hjälper till att förbättra ljudhälsan i hem genom att erbjuda testade anpassningsbara akustikprodukter som är lätta och som enkelt monteras på väggen.

I dag när vi spenderar alltmer tid I våra moderna hem vill Poasana förbättra den upplevda ljudmiljön och erbjuda inredning som är attraktiv både för ögat och örat.

Våra ljudtavlor tillverkas av återvunnet material och erbjuder den mest effektiva absorptionen av ljud. De sänker ljudnivån och tar bort de högsta frekvenserna som påverkar oss negativt. Människor, vuxna som barn ska få fortsätta att låta, arbeta eller leka, ta plats, skratta och gråta UTAN att behöva tänka på hur högt det låter.

Patricia Möller

Presskontakt VD Globalt 0727422460 Besök vår hemsida Besök vår LinkedIn