KG Hammar romandebuterar

KG Hammar romandebuterar

I september 2024 utger Polaris KG Hammars debutroman, Den längsta resan, om den flygresa den 17-18 september 1961 som skulle komma att bli Dag Hammarskjölds sista. Under resan arbetade Hammarskjöld med en översättning av Martin Bubers Jag och Du, vilken ges ut i nyöversättning samma datum, med nyskrivet förord av KG.

– Sedan 1984 har jag rört mig i Dag Hammarskjölds tankevärld så som den förmedlas genom hans dagboksliknande anteckningar Vägmärken. Genom åren har jag tyckt mig komma allt närmare Hammarskjölds eget inre universum, så när jag genom Polaris fick möjligheten att skriva en roman var det naturligt för mig att skriva i jag-form. Romanen utspelar sig inne i Hammarskjölds huvud på den sista flygresan mot Ndola. Medan han översätter Martin Bubers Jag och Du flyger hans tankar som fåglar i alla riktningar och vi kan bara följa med. Jag hoppas att mina läsare ska lockas att själva utforska vad Hammarskjöld redan 1950 uttryckte med orden: Den längsta resan är resan inåt! säger KG Hammar.

– Jag har genom åren när jag stött på KG Hammar frågat om det pågick något bokskrivande, om han bar på några egna vägmärken eller något som sammanfattade hans blick på den mänskliga tillvaron, likt Jag och Du. En dialog inleddes. Att den nu landat i en märkvärdig debutroman av KG på ålderns höst är faktiskt en händelse. På ett förtätat och starkt sätt ger KG oss en ny bild av Dag Hammarskjöld. Hammarskjölds tankevärld tar gestalt och förenas med både Martin Bubers och KG:s. Resultatet lämnar ett djupt avtryck i sin läsare, säger Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris och KG:s förläggare.

– Att jag sedan 2012 varit en del av det nätverk som lyckades väcka fråga på nytt i FN vad som verkligen hände den ödesdigra natten då Dag Hammarskjöld och femton andra i flygplansbesättningen bragtes om livet har givetvis också inspirerat och påverkat min berättelse, säger KG Hammar.

Både Den längsta resan och Jag och du utkommer den 11 september, med recensionsdag den 18 september.

Foto: Nadja Hallström

För mer information, vänligen kontakta: Stephanie Smolak, PR-ansvarig Bokförlaget Polaris, Stephanie.smolak@jppol.se070 456 23 08