Foto: Pierre Mens

Politik, identitet och världshändelser i höstens utgivning – Polaris höst 2024

Inom litteraturen ryms allt; från livets små skeenden till de stora världshändelserna. Bakom varje verk, en upphovsman med en intention. Att underhålla, utbilda, eller förmedla. Liksom att en fackbok kan lära oss något om världen och livet, kan en roman göra detsamma. Polaris höstkatalog 2024 är här.

Vid valupptakten 1973 höll Olof Palme tal inför ett fullsatt Malmö Stadion. Hela den socialdemokratiska partitoppen var samlad. På läktaren satt en nioårig Torbjörn Flygt. I Låt oss gå ut med glädje, en titel hämtad från Palmes tal, reflekterar Flygt personligt kring dåtidens socialdemokratiska politik och samhällsliv med blicken riktad mot nutidens.

I Gloria har Elisabeth Åsbrink skrivit människorättskämpens biografi: Gloria Ray var fjorton år när hon stoppades av vita soldater från att börja på Little Rock Central High School i Arkansas. Året var 1957 och delstatens guvernör vägrade att låta henne och ytterligare åtta svarta ungdomar att ta steget in på den helvita skolan. Händelsen blev en världsnyhet och president Eisenhower tvingades skicka elittrupper för att eskortera ungdomarna till skolan, som skydd mot vita rasister.

På temat rasism bygger också David Baddiels Judar räknas inte. Med flera exempel visar Baddiel på hur antisemitism är ren rasism som ofta missas eller bortses från. Boken har fått stor uppmärksamhet internationellt.

Är svenska fjällturister kolonisatörer? Petra Carlsson Redell, präst och professor i systematisk teologi, skriver om en annan utsatt minoritet – nämligen det samiska folket. Marken, andligheten är hennes personligt rannsakande berättelse som inte väjer för brännande frågor om identitet, andlighet, koloniala strukturer och människans förhållningssätt till naturen.

En förundran inför naturen får vi mer av i journalisten och författaren Erik Hanssons kommande bok Upplevelser i Sveriges natur, som ger oss en omistlig inblick i vårt avlånga lands mäktigaste och mest speciella naturupplevelser. Den rikt illustrerade boken visar vägen till 32 platser som är lätta att ta sig till och samtidigt väl värda en omväg.

Även om Sverige har fantastisk natur så kan det vara ett prövande land att leva i under vinterhalvåret. Arne Lowden, en av Sveriges främsta experter inom ljusforskning, lyfter fram dagsljusets läkande kraft och hur vi med enkla medel kan förbättra vår mentala och fysiska hälsa radikalt. I boken Överlev vintern går han igenom den senaste forskningen på området, och ger mängder av konkreta tips.

Överleva vintern – eller till och med njuta av den? Det kan man bland annat göra genom att se till att laga och äta god mat. Under hösten ger vi ut nya kokböcker av två av Sveriges mest älskade matprofiler, nämligen Jennie Walldén som breddar paletten i kommande SMAK och Julia Tuvesson som följer upp succédebuten med Plåtmat 2.

För spänningssökaren som inte väjer för mörker kommer flera efterlängtade uppföljare: Lokattens klor, del åtta i Millennium-serien, av Karin Smirnoff, Skuggvarg av Frida Skybäck, Bläckfisken av Maria Grund och Vindguden av Tina N Martin.

Samtliga titlar och recensionsdagar:

28 augusti, Skuggvarg, Frida Skybäck
28 augusti, Låt oss gå ut med glädje, Torbjörn Flygt