Trio med nya böcker på Polaris i vinter: biologiprofessor Anne Sverdrup-Thygeson, AI-experten Inga Strümke samt poeten och författaren Katarina Frostenson.

Vinterns kommande böcker från Polaris – bläddra i förlagets vinterkatalog

När vi går mot mörkare tider känns det tryggt att blicka upp mot himlavalvet och betrakta norra halvklotets starkast lysande stjärna: stella polaris. Likt ett ankare på natthimlen har hon genom historien hjälpt människor att navigera i tillvaron. Och nu kan du äntligen navigera i Polaris vinterutgivning – som är full av stjärnskott. Inte minst julantologin Jul under Polstjärnan, till vilken en lång rad av förlagets författare bidragit med allt från noveller och poesi till recept.

Katarina Frostensons Alma knyter an till världar och ämnen som skildrats i K, F och A och är samtidigt självständig med en egen ton och rytm. Det är en berättelse i fyra delar, som kretsar kring en stadsdel i Paris där berättaren har funnit sin tillflykt. Möten uppstår i realiteten och i tanken och berättaren upptäcker öden och liv som vittnar om krig och exil.

På fackboksfronten finns inte mindre än två böcker som rönt extremt stor uppmärksamhet i hemlandet Norge: Maskiner som tänker av unga forskaren och AI-experten Inga Strümke, som ger oss en spännande och hoppfull syn på vår framtid med AI. I högaktuella Skogen får vi lära oss mer om ett djupt fascinerande ekosystem, och vilken roll skogen spelar i dagens natur- och klimatkris. Skogen är skriven av norska biologiprofessorn Anne Sverdrup-Thygeson (som utses till hedersdoktor vid SLU i oktober) och den har fått ett otroligt fint mottagande i Norge och legat i toppen på bästsäljarlistorna.

Om dessa titlar och många, många fler kan du läsa i förlagets helt nya utgivningskatalog, som du kan bläddra i här.

För manus- eller intervjuförfrågningar, kontakta oss gärna:

Cecilia Ek, PR-ansvarig facklitteratur Polaris
cecilia.ek@jppol.se
Stephanie Smolak, PR-ansvarig skönlitteratur Polaris
stephanie.smolak@jppol.se

Samtliga titlar och recensionsdatum:

Skönlitteratur:

Anmäld saknad, Lina Castillo, 25 oktober