Gå direkt till innehåll
Lene Sigsgaard, tf professor på universitet i Köpenhamn är en av de som ligger bakom projektet Beespoke. Foto: Anna Lind Lewin.

Internationellt samarbete växer fram kring nyttodjurparker

Beespoke är ett EU-projekt som syftar till att höja lönsamheten för frukt-och bärodlare genom att öka antalet nyttodjur i odlingarna. Projektet ska ge odlare i länderna runt Nordsjön möjlighet att lära av varandra. I Sverige har projektet landat hos Kiviks Musteri som kommer att anlägga fyra nyttodjurparker i Kivik och utanför Lund.

I projektet ska forskare från olika universitet, institutioner, företag och myndigheter arbeta tillsammans för att öka sin kunskap och jämföra resultat och metoder.
– Belgien, Nederländerna, Danmark, Sydsverige norra Tyskland och södra England är de mest uppodlade områdena i EU, så här är vi extra beroende av de vilda pollinatörerna. Även om det finns regionala skillnader har det stort värde att dela erfarenheter mellan de olika forskningsförsöken, menar Lene Sigsgaard, tf professor på universitet i Köpenhamn och en av de som ligger bakom projektet.

Samma sak gäller för de skånska odlare som deltar.
– Vi ska ge dem verktyg att jobba med nyttodjur utifrån sina individuella förutsättningar och de får också chansen att lära sig av sina kollegor i grannländerna, säger Lene Sigsgaard.

Uppgift att undersöka pollineringsunderskott
I Danmark är projektet inne på sitt andra år.
– Vår forskning handlar om att skapa verktyg för fler nyttodjur, färre skadedjur och bättre skördar. Jag är mycket positiv till att Sverige nu kan ansluta sig till Beespoke. Ett av våra viktigaste uppdrag är att sprida kunskapen från projektet till andra odlare och till allmänheten. Det gör Kiviks Musteri till en mycket lämplig plats eftersom de tar emot så många besökare, säger Lene Sigsgaard.
– Beespoke projektets uppgift är att besvara frågan om det finns ett pollineringsunderskott i Nordsjöområdet.

Öppet Hus hos danska fruktodlaren Frydenlund
16 september anordnade Beespoke i Danmark ett öppet hus på fruktodlingen Frydenlund i Vedbaek, en av de danska demogårdarna i projektet.

Lisbet Dahl Larsen på Frydenlund och Helle Mathiesen på Hortiadvice visade sin satsning på blomsterremsor och ängar i fruktodlingen.
– Hit kommer folk för självplock och de kräver ekologiskt. Därför håller vi på och ställer om och då blir nyttodjuren och den naturliga skadedjursbekämpningen viktigare. Vi håller också på och lär oss hur blomsterremsorna ska skötas.

Bättre hållbarhet och högre kvalitet

– Bättre pollinering bidrar till högre kvalitet på flera sätt, bland annat kan de lagras längre och få bättre hållbarhet i våra ULO-lager, säger Jan Flemming Jensen odlingsansvarig på Kiviks Musteri, som också har en del ekologiska odlingar.

Kunskap behövs om effektiv skötsel

Fröodlare Ivana Christensen från Nykilde, menade att en framgångsrik metod kan vara att slå ängar första gången tidigt på våren när gräset vuxit till sig och sedan efter blomningen på hösten. Hon betonade också hur viktigt det är att växterna är lokala.
– De har utvecklats med våra inhemska insekter och anpassats efter deras blomning.

– Vi behöver lära oss mycket mer om vilka pollinatörer som lockas av vilka växter. Lönsam odling och aktivt arbete för att öka den biologiska mångfalden, kan gå hand i hand, säger Lotta Fabricius Kristiansen, projektledare på SLU RådNu och partner i projektet. Vi kan producera råvaror med högre kvalitet – väl pollinerade frukter och bär blir till exempel större och mer aromatiska.

………

Pollinera Sverige drog igång hösten 2020 igång det lokala projektet Kiviks mångfald som ledde till att Kiviks Musteri senare inledde samarbetet kring Beespoke.

………

Beespoke möjliggör en samverkan mellan olika pågående forskningsinsatser via Interreg North Sea. Kring Nyttodjurparkerna arbetar ett team med forskare från SLU i Uppsala och Alnarp samt Lunds universitet med finansiering från Partnerskap Alnarp.

Nyttodjurparkerna ska öka den biologiska mångfalden. Med bättre balans mellan skadedjur och nyttodjur i odlingarna kan man få ökad pollinering samtidigt som angreppen av skadedjur minskar naturligt.

SLU RådNu

Beespoke

Regioner

Pollinera Sverige arbetar för att sprida kunskap om pollinerande insekter och deras livsviktiga arbete i odlingar och natur.
Projektet startades 2017 av Anna Lind Lewin och Lotta Fabricius Kristiansen.och får bland annat stöd från Jordbruksverket.

Läs mer på pollinerasverige.se

Anna Lind Lewin

Presskontakt Kommunikationsansvarig och producent. Grundare av Pollinera Sverige och Pollineringsveckan. 070-656 31 31 pollinerasverige.se
Lotta Fabricius Kristiansen

Presskontakt Rådgivare och forskare med fokus på pollinering och bihälsa. Grundare av Pollinera Sverige och Pollineringsveckan. +46 70 735 28 58 pollinerasverige.se

Välkommen till Pollinera Sverige!

Pollinera Sverige arbetar för att sprida kunskap om pollinerande insekter och deras livsviktiga arbete i trädgårdar, odlingar och vild natur.

Pollinera Sverige